Land, miljø & erhverv

Natur, afgræsning og skov

Tilskud til læhegn og småbeplantninger 2018
Formålet med tilskuddet er at fremme og bevare biodiversiteten i det åbne land ved etablering af spredningskorridorer – ved plantning af 3-7-rækkede læhegn samt småbeplantninger. Der gives tilskud til både individuelle projekter (én ejer) og kollektive projekter (flere ejere, fx foreninger og sammenslutninger). I individuelle projekter er der et mindstekrav på 0,5 ha projektareal og i de kollektive er mindstekravet på 3 ha projektareal.

Læhegn må højst anlægges med 7 rækker træer og buske – og hver småbeplantning må højst være på 0,5 ha og skal etableres med en indbyrdes afstand på mindst 30 meter.

Med tilskuddet, som udgør 60.000 kr. pr. ha, følger en forpligtigelse til at efterplante og renholde den nye beplantning i de første 3 vækstsæsoner Der er endvidere en række krav til valg af planter og plantetæthed, som skal opfyldes - ligesom det tilplantede område skal dyrkes pesticidfrit 5 år efter udbetaling af tilskuddet.

Der kan ikke søges tilskud til beplantning af arealer, hvor der i forvejen er skov, vandløb, søer og §3-beskyttede områder. Og et nyt beplantet område skal holde en afstand på mindst 30 meter til §3-natur og beskyttede vandløb.

Ansøgningsperiode: 2. maj 2018 til 3. august 2018.

Tilskud til etablering af mindre vådområder
Ejere af privat landbrugsjord og skov kunne frem til 31. januar 2018 søge om tilskud til at etablere et mindre vådområde. En tilsvarende pulje forventes at åbne igen hen over årsskiftet 2018/2019.

Tilskud til projekter i forbindelse med Naturpark Mols Bjerge
Du kan søge tilskud til projekter, som du gerne vil i gang med, hvis de opfylder et eller flere af Nationalpark Mols Bjerges formål.

Der er ansøgningsfrister 2 gange om året, hvis man søger om mere end 25.000 kr. Søger man om mindre end 25.000 kr., kan man indsende sin ansøgning løbende.

Støtte fra Nationalparkfonden kan omfatte:

• Midler til indgåelse af frivillige aftaler om naturbevaring, naturpleje, drift, naturgenopretning, styrkelse af kulturhistoriske værdier og offentlighedens adgang.
  • Afholdelse af udgifter til forsknings- informations- og oplysningsvirksomhed om Nationalparken.
  • Afholdelse af drifts- og anlægsudgifter efter Nationalparkens formål
  • Støtte til faglig og juridisk rådgivning for indgåelse af frivillige aftaler, sædvanligvis i forbindelse med større projekter.

Du kan læse mere om det HER.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Mette Noe Bach

Natur- og miljøkonsulent