Land, miljø & erhverv

Stalde

Djursland Landboforening har indgået et samarbejde med Byggeri og Teknik I/S i Herning om udarbejdelse af ansøgninger til stalde og miljøteknologi, da vi ønsker at hjælpe vores kunder bedst muligt gennem tilskudsordningerne på disse områder. Du er altid velkommen til at kontakte natur- og miljøkonsulent Mette Noe Bach for yderligere info.

Farestalde, løsgående søer, 2018
Under denne ordning kan der søges tilskud til at etablere farestalde, hvor søerne opstaldes i fritgående systemer.

I dette års tilskudsrunde kan der opnås et tilskud på 20 procent af standardomkostningerne til nye stalde (svarende til et tilskud på 7.880 kr. pr faresti) og 40 procent af standardomkostningerne ved ombygning af eksisterende stalde (svarende til et tilskud på 5.800 kr. pr. faresti). Der er i alt 18 millioner kroner i puljen, som fordeles med 14 millioner kr. til nybyggeri og 4 millioner kr. til ombygningsprojekter.

Vejledning for tilskudsordningen finder du her

Ansøgningsperiode: 15. juni - 30. august 2018

Modernisering af kvægstalde 2018
I denne tilskudspulje er der afsat 110 millioner kroner til etablering af kvægstalde (både nybyg og tilbyg) og totalrenoveringer af eksisterende stalde. Der kan søges til malkekøer, opdræt og slagtekalve. Midlerne forventes at blive fordelt som følger:

Indsatsområde i 2018 Pulje i 2018 (mio. kr.)
 1. Etablering af stald til malkekøer med tilhørende malkestald 25
 2. Etablering af stald til malkekøer 50
 3. Etablering af stald til slagtekalve og/eller opdræt af kalve/ungdyr  15
 4. Totalrenovering af stald til malkekøer med tilhørende malkestald  4
 5. Totalrenovering af stald til malkekøer  5
 6. Totalrenovering af stald til slagtekalve og/eller opdræt af kalve/ungdyr  11
 I alt  110 mio. kr.

Både økologiske og konventionelle bedrifter kan søge under alle indsatsområder.

Der kan opnås 20% i tilskud af en række fastsatte standardomkostninger, så der skal ikke medsendes tilbud, når ansøgningen sendes ind. Der er tilsvarende ikke krav om en miljøgodkendelse eller byggetilladelse på ansøgningstidspunktet.

Ud over staldpladser og malkestalde gives der tilskud til en række andre investeringer, fx forsuringsanlæg, sandvaskere, gylletanke, ensilagesiloer, klovvaskere, teltoverdækninger til gylletanke og mælketanke. Hele listen over tilskudsberettigede teknologier kan ses i vejledningen (bilag 1) som du finder her.

De indkomne ansøgninger vil blive prioriteret efter en økonomisk effekt, som udregnes efter antal dyrepladser, der berøres af investeringen, sammenholdt med investeringens størrelse.

Ansøgningsperiode: 16. august til 13. december 2018

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Mette Noe Bach

Natur- og miljøkonsulent