Pladserne til landboforeningens Planteseminar blev revet væk

Udgivet d. 16-01-2024 | Sabrina Brohus

I år blev samtlige pladser til Planteseminar 2024 i Djursland Landboforening revet væk på rekordtid. Det er dog fortsat muligt at skrive sig på ventelisten, hvis man henvender sig til foreningen.

Landboforeningens Planteseminar er en hel plantefaglig dag med spændende emner, og årets hovedemne er yderst relevant og meget aktuelt, for hvad gør vi som landmænd, hvis vejret i 2023 er det nye normal?

Planteseminar 2024 starter med, at landsforsøgene og de lokale forsøg for 2023 bliver præsenteret. Herefter kommer der otte indlægsholdere og holder oplæg under overskriften: Alt for lidt vand og alt for meget vand – hvad gør vi?

Anders Smedemand Musse, Spiras, Kolding, begynder med at fortælle om, hvad vi gør med jordbehandling, etablering i regntider/tørketider og om, hvordan vi skal pløje. Dernæst vil Jens Hansen, Kni Maskinstation, dele ud af sine erfaringer med mere robust sædskifte og jordbehandling - med og uden plov.

Der har i 2023 været en del snak om forsikring af afgrøder, det kommer Lærke Stenholt Jeppesen fra TopDanmark og taler mere om, hvorefter Jens Carstensen, Terra Agro, deler ud af sin erfaring med forsikring af afgrøder.

Efter en kort pause vil Jens Hjort Jensen, Fævejle, fortælle om sine erfaringer med skårlægning, hvorefter indlægsholderen i fællesskab med planteavlschef Carsten Kløcher, vil dele ud af deres erfaringer med vanding.

Inspektør Holger Thygesen, Brattingsborg, vil derefter fortælle om vandreservoirs og erfaringer fra Samsø, hvorefter Bugge Ericsson, SM Entreprenørfirma, Roslev, stiller skarpt på, hvordan god dræning er vejen frem i både tørke og regntid.

Den sidste del af seminaret byder på historien og ”Smagen af Djursland” v/Christian Thomsen, Mols, og ”Brak er vejen til en god jagt” med Jakob Bergmann Nielsen, Jægerforbundet Kalø.

Besøg fra Europa-Parlamentet Læs mere
Urimeligt at skulle tilpasse sig med så kort varse… Læs mere
Landboforeningen inviterer til bedriftsbesøg hos S… Læs mere