Nå, det er sådan, man laver smør

Udgivet d. 15-08-2023 | Sabrina Brohus

Djursland Landboforening kører videre med det 3-årige projekt, som skal give flere skoler på Djursland mulighed for at bruge landmandens arealer som udendørs klasselokale, komme på bedriftsbesøg og efterfølgende låne nogle af de maskiner, som landboforeningen har købt for de bevilligede midler fra Friluftsrådets udlodningsmidler, så eleverne kan lave yoghurt, hytteost eller æblemost.

Auning Skole, som er med i projektet, var sidste år en tur på besøg hos mælkeproducenterne Mogens og Martin Vetter i Allingåbro, hvor eleverne blandt andet fik et indblik i, hvad koen spiser og særligt, hvor meget den egentlig spiser på en dag. De havde inden besøget studeret koen som et landbrugsdyr med skolemateriale fra Landbrug & Fødevarer, og bedriftens medarbejderne gav eleverne en rundvisning på gården, hvor der blev fortalt om den daglige drift og alle de andre ting, der bliver lavet på en gård, som ikke handler om at passe køer.

”Nu har 5.klasserne så været en tur i køkkenet, hvor de har lavet friskost og smør. Jeg får virkelig mange positive tilkendegivelser fra de skoler, som er med i projektet, men også fra de landmænd, som er med. Jeg synes virkelig, at et projekt som dette er med til at komme hele vejen rundt om erhvervet”, fortæller Tina Drejer Maaberg, projektkoordinator hos Djursland Landboforening.