Hvis brakkravet bliver fjernet, bliver det først aktuelt fra 2025

Udgivet d. 21-03-2024 | Sabrina Brohus

De seneste par dage har der været meget skriv i medierne om behandlingen af EU-kommissionens forslag til forenkling af EU’s landbrugspolitik, herunder fjernelsen af kravet om 4% brak. Danmark er et af de få lande i EU, hvor kravet har været gældende siden 2023, men der er stor opbakning både fra Danmark, men også fra de andre medlemslande, om at fjerne kravet om de 4% brak.

Kravet kan i princippet blive fjernet i 2024, men den endelige beslutning om fjernelse af kravet om de 4% brak bliver tidligst vedtaget i kommissionen i slutningen af april. Hvis kravet bliver vedtaget i EU, skal en eventuel fjernelse af 4% brak kravet i 2024 vedtages i forligskredsen herhjemme.

”Vi forventer, at fjernelsen af kravet om de 4% brak først bliver aktuelt fra 2025 – hvis det vedtages. Hvis kravet bliver fjernet i 2024, så vil alt brak formentligt få den høje tilskudssats på 2.740 kr./ha (Bioordningen: Biodiversitet og Bæredygtighed)”, understreger Christina H. Siegumfeldt, Planteavlskonsulent i Djursland Landboforening.