Genvalg til Økologiudvalgets årsmøde på landbocenteret

Udgivet d. 05-02-2024 | Sabrina Brohus

Martin Vetter Jensen og Christian Vingborg var begge på valg til årsmødet i Økologiudvalget i Djursland Landboforening. De blev begge valgt for en ny toårig periode. Udvalget konstituerede sig efterfølgende med Mikkel Juhl Nielsen som formand og Christian Vingborg som næstformand.

I sidste uge aflagde formand for Økologiudvalget i Djursland Landboforening, Mikkel Juhl Nielsen, sin beretning foran 24 tilhørende til udvalgets årsmøde på landbocenteret i Følle. Her kom han blandt andet ind på de vanskelige produktionsforhold i 2023 med vejrlig modgang og store produktionsomkostninger. Derudover berørte formanden de uroligheder, som hersker i Økologisk Landsforening på baggrund af en nylig udgivet rapport fra blandt andet landsforeningen, som anbefaler en meget kraftig reduktion af den animalske produktion i Danmark, og som har fået meget kritik i branchen. Rapporten har senest resulteret i, at flere af de store brancheorganisationer som Arla, Friland og flere store foderstofselskaber har opsagt deres medlemskab i landsforeningen, og at forpersonen har trukket sig.

Efter beretning og valg fortalte Mikkel Møller Østerhaab fra landboforeningens planteavlsafdeling om ESG-rapportering og omtalte helt overordnet hvad en ESG-rapport kan indeholde. Derefter tog planteavlskonsulent i Djursland Landboforening Henrik Østergaard Nielsen over og fortalte om de klimatiltag, man som landmand kan lave for at forbedre en landbrugsbedrifts klimaaftryk samt om den årlige økologiindberetning.

Landboforeningen ansætter 3 nye medarbejdere Læs mere
Vild med maskiner? Kom til bedriftsbesøg hos Kni M… Læs mere
Stemningsbilleder fra weekendens markedsdag Læs mere
Har du fået styr på den nye bogføringslov? Læs mere