Fire jyske kommuner på minivådområdetur

Udgivet d. 26-06-2023 | Sabrina Brohus

Et minivådområde er et effektivt filter i landskabet, som renser drænvand for kvælstof og fosfor. Oplandskonsulenterne har de sidste år hjulpet lodsejere med at udarbejde skitseprojekter på minivådområder og søge tilskud hos Landbrugsstyrelsen, men de har også hjulpet med at søge de nødvendige godkendelser ved kommunerne.

Rikke Skyum, chef for Land, miljø & erhverv i Djursland Landboforening, og Mette Noe Bach, natur- og miljøkonsulent i Djursland Landboforening, er begge oplandskonsulenter. De har oplevet, at nogle af de medarbejdere, som sidder med godkendelserne af minivådområder, aldrig har set et færdigt projekt. Derfor inviterede de i sidste uge kommunens repræsentanter fra Syd- og Norddjurs Kommune, Favrskov og Randers kommune ud til tre forskellige minivådområder på Djursland, så de kunne se projekterne og høre mere om, hvad tankerne bag de enkelte miniområder har været.

Det første miniområde, som gruppen skulle besøge, var i Mørke. Minivådområdet er gravet ned i terræn og har udledning til dræn og indehaver af minivådområdet, landmand Thomas Lauge Sørensen, var selv til stede for at byde forsamlingen velkommen og fortælle kort om processen.

Dagen sluttede på landbocenteret i Følle, hvor der var afsat tid til at snakke om dagen og de forskellige besøg.