Er kronvildt en gave eller en plage? Kom til aftenarrangement om forvaltning af kronvildt

Udgivet d. 21-08-2023 | Sabrina Brohus

Er kronvildtets tilstedeværelse udelukkende et smukt syn, fantastisk skue og jagtoplevelser, eller kan man tale om, at landmændene lider under de store bestande, som æder sig igennem afgrøderne? Deltidsudvalget i Djursland Landboforening inviterer den 21. september til aftenmøde om forvaltning af kronvildt. En aften med oplevelse, viden og debat om kronvildtet på Djursland.

Krondyrene er smukke og flotte at kigge på. De giver jægeren en fantastisk jagtoplevelse, men de giver også landmanden søvnløse nætter og hovedpine, fordi de store bestande æder sig gennem afgrøderne på store arealer hvert år. Deltidsudvalget i Djursland Landboforening inviterer torsdag den 21. september til et aftenarrangement om forvaltning af kronvildt. En aften med oplevelse og viden om kronvildtet, som gerne skulle give inspiration til en god debat.

Aftenen starter kl. 18.00 hos gårdejer Henrik Henningsen i Tustrup, Skovgårdevej 25, 8961 Allingåbro. Her vil Henrik vise rundt i området, hvor han vil fortælle, hvad det giver af problemer for ham at have en stor krondyrbestand boende. I løbet af denne tur får vi forhåbentlig mulighed for at se kronvildtet samt høre kronhjortens brunsthyl.

Herefter går turen til Fjerupgårde Forsamlinghus, Georgsmindevej 7, 8581 Nimtofte. Her vil vildtkonsulent Sandor Hestbæk Markus holde et oplæg om krondyrs biologi, regulering af krondyrsbestanden og forvaltning af krondyr på bedriften. Men også om lovgivning, naturtiltag med jagtområde på bedriften, og hvad man kan gøre for at reducere afgrødeskader fra krondyrene.

Aftenen sluttes af med grillpølser af krondyrkød, kaffe samt kage og forhåbentlig en god debat om krondyrenes fortrædeligheder eller jagtoplevelser.

Tilmelding skal ske på tlf. 8791 2000 eller elektronisk på HER

Prisen er 100 kr. pr. deltager. Betaling på mobilepay 674657, inden arrangementet starter.