Det har været rekordernes år – på den dårlige måde

Udgivet d. 30-01-2024 | Sabrina Brohus

I sidste uge kunne Peter Poulsen, formand for Planter og Natur i Djursland Landboforening, byde velkommen til 50 tilhørende, som var mødt op til udvalgets årsmøde på landbocenteret i Følle. Vejret i 2023 er ikke et emne, som man kan komme udenom i en beretning, hvis man er formand for et planteavlsudvalg. Høsten i 2023 har været den dyreste høst nogensinde fremstillingsmæssigt grundet dyr gødning, kemi, brændstof og andre hjælpemidler. Samtidig var der en stigning i finansieringsomkostningerne i 2023, som ser ud til at fortsætte i 2024 og også ind i 2025

”Der er ikke noget at sige til, at det gør ondt lige nu. Det har på mange måder været rekordernes år – på den dårlige måde”, lød det fra formanden, som dog understregede, at det lige nu ser ud til, at fx energipriserne og gødning har nået et mere stabilt leje.

Det voldsomme vejr i 2023 gav også anledning til at tale om skyllerender. I 2023 oplevede flere på på den østlige og sydlige del af Djursland, at den etablerede vintersæd blev ødelagt på grund af skyllerender. Såsæden blev simpelthen eroderet væk med al den nedbør.

Det betyder, at udgangspunktet for en god høst i 2024 allerede viser en pil nedad nogle steder. Miljømæssigt er erosion også en dårlig situation, da der ligger mange næringsstoffer i den øverste del af jordlaget, som så skyller ned i vandløb og åer, som til sidst ender i havmiljøet.

”Samfundsmæssigt har vi også et ansvar for at mindske risikoen for, at vores marker lander nede i naboens have. Hvis vi skal undgå erosion kan det være, at vi skal ændre i den måde, som vi dyrker på. Det kan også være, at vi skal få set vores markdræn efter fra en kant, da flere af vores dræn er af ældre dato”, lød opfordringen fra formanden.

2023 bød ikke kun på vand men også på forårstørke. Derfor benyttede formanden lejligheden til at fortælle, at hvis man ønsker at søge om vanding, er det vigtigt, at man er ude i god tid. Det tager lang tid for kommunen at lave en tilladelse.

På valg denne aften var Peter A. Poulsen og Lasse Jensen. De blev begge genvalgt. Udvalget består derfor af Peter Poulsen, Lasse Jensen, Phillip Schmidt, Jacob Hougaard og Jørgen Hougaard.

Torben Povlsen, L&F Centrovice, sluttede aftenen af med et spændende indlæg, hvor han blandt andet fortalte om lokale vandplaner, Kystvandråd og Hotspotanalyse.

Landboforeningen ansætter 3 nye medarbejdere Læs mere
Vild med maskiner? Kom til bedriftsbesøg hos Kni M… Læs mere
Stemningsbilleder fra weekendens markedsdag Læs mere
Har du fået styr på den nye bogføringslov? Læs mere