Julen på Det Grønne Museum

Udgivet d. 02-12-2019 | Af Sabrina Brohus

Den gode gamle danske jul kan ses, røres og smages på Det Grønne Museum ved Gl. Estrup hele december, hvor der pyntes op, bages pebernødder, fortælles julefortællinger, og du kan lave din egen julepynt.

Julepynt, juletræer og julefortællinger. Hele december kan du på Det Grønne Museum opleve et udvalg af de vigtigste – og hyggeligste – juletraditioner fra livet på landet, og blive klogere på julen.

Den internationale jul er én af de mange historier, du kan dykke ned i, hver dag i december på Det Grønne Museum. Her er Julens traditionsrige pynt flyttet ind på museet, og sammen med pynten følger fortællingerne om julens traditioner. Så du kan styrke din juleviden med historien om halmpynten, juletræspynten, gårdboen der blev til nissen, pebernødden og naturligvis juletræet.

Klip, pynt og smag

Der er også mulighed for selv at prøve kræfter med at fremstille julepynt. Vi har lagt skabelonerne til hjemmelavet, traditionelt julepynt frem – og alle remedierne, du skal bruge til at lave din egen julepynt, som du kan pynte op med på museet eller derhjemme.

I weekenderne åbner vi oveni Historisk Værksted, så du kan lave din egen traditionelle halmkrans. Vi tænder også op i støbejernskomfuret og bager traditionsrige pebernødder, som du kan smage mens du julehygger. Museets Torvelaug står klar med udvalgte boder med kunsthåndværk og anden inspiration til julegaven, og museumsbutikken har fundet de bedste juletilbud frem.

Livlægens kane

I de senere år har Struensee været en populær figur i film og bøger. Og det forstår man, for historien om Christian 7.’s livlæge, der indledte et forhold til dronningen og gennemførte et enormt reformarbejde i 1770’erne, er rigtig spændende. En af de mindre kendte reformer var en helligdagsreform, der fik gjort ”kål” på tredje juledag som helligdag. En af de mere specielle genstande i Det Grønne Museums samling er Struensees kane, som er finurligt udsmykket med krummelurer og guld. I julens anledning har vi kørt kanen frem fra magasinerne.

Så tag julehyggen med eller find den på Det Grønne Museum i december. Når entreen er betalt er alle aktiviteter gratis.

Hvad: Jul på Det Grønne Museum

Hvor: Randersvej 4, Gl. Estrup, 8963 Auning

Hvornår: 3. – 22. december, Åben tirsdag - søndag kl. 10-16

Pris: 90 kr. for voksne / Under 18 år: Gratis adgang.

SE MERE: www.detgrønnemuseum.dk

Vi skal bakke op og vise, at vi kan stå sammen Læs mere
Søges: Lodsejere, som ønsker at bortforpagte braka… Læs mere
Sandra er Årets Elev i HK Østjylland Læs mere