Nyt fra formanden

Udgivet d. 10-04-2019 | Sabrina Brohus

Hans Gæmelke har netop været til Landsformandsmøde på Axelborg, hvor landets formænd blev opdateret på landspolitiske emner, kommende kampagne fra L&F og forslag til, hvordan landmændenes arbejdsvilkår skal forbedres.

”Det var en god dagsorden med rigtig mange relevante og interessante emner”, lyder det fra Hans Gæmelke, som netop har været til Landsformandsmøde på Axelborg.

Landets formænd blev først og fremmest sat ind i seneste nyt vedrørende Brexit. Som Hans Gæmelke forklarer efter mødet, så er det svært for selv eksperterne at spå, hvordan det kommer til at gå, men han mener, at vi skal forberede os på et hårdt Brexit.

”Det er uhyggeligt, hvordan det kommer til at påvirke eksempelvis fragten til England”, siger Hans Gæmelke.

Med sig fra Djursland havde Hans Gæmelke en status på minivådområderne. Der er ingen tvivl om, at landmændene er interesserede i projektet, hvilket har givet travlhed hos oplandskonsulenterne. Alligevel understregede formanden vigtigheden i, at der kommer fuldstændig styr på udbetalingerne. Ikke kun til minivådområderne, men også i alle andre afdelinger. Direktøren fra Landbrugsstyrelsen, Jette Petersen, var til stede under mødet. Hun forklarede, hvad der kan være med til, at udbetalingerne bliver forsinket.

”Det var rigtig fint med en forklaring, men vi måtte bare sige, hvor vigtigt det er, at Landbrugsstyrelsen behandler ansøgningerne hurtigt og ordentligt, så landmændene får deres penge. Ellers kommer det til at gå ud over de projekter, som er i gang lige nu”, forklarer Hans Gæmelke.

Dagens hovedpunkter

Det kunne ikke undgås, at deltagerne til Landsformandsmødet diskuterede den verserende debat om landbrugets kvælstofudledning og ikke mindst Berlingske Tidendes kritiske artikler. L&F satte formændene ind i deres arbejde med at få de korrekte tal frem i lyset. Dernæst blev arbejdsmiljøet i landbruget endnu engang sat på dagsordenen, da erhvervet fortsat har en trist statistik med flest ulykker med døden til følge om året. Derfor lyttede formændene til et indlæg fra byggeribranchen, som fortalte, hvad de gjorde for at sænke statistikken af arbejdsulykker.

”Vi har problemer med alt for mange ulykker, og det skal der være fokus på. I Djursland Landboforening har vi allerede nu afholdt flere arrangementer om sikkerhed, og i efteråret afholder vi førstehjælpskursus, så man kan få mere at vide om, hvad der skal gøres, hvis uheldet er ude”, siger formanden.

Formændene fik en orientering om bi-kampagner, og de fik oplyst, at L&F i samarbejde med Dansk Ornitologisk Forening, snart kommer på banen med en kampagne, som skal forbedre levevilkårene for viben i Danmark. Afslutningsvis blev formændene sat ind i en ny rapport, som har undersøgt landbrugsmaskinernes påvirkning af vejene – særligt dem på larvebånd. Undersøgelsen viste, at maskinerne på larvebånd, som de er udformet i dag, ikke gjorde mere skade end, når maskinen eksempelvis bliver flyttet på en blokvogn.

”De regler, som vi har i dag, er lavet i 1955, og der er sket meget med maskinerne siden da. Nu skal den viden sendes videre til politikerne og ministrene, så de kan lave et lovforslag”.

Formand Hans Gæmelke
Mail: hans@lundballegaard.dk

Få lavet dit testamente uden omkostninger Læs mere
Hver 3. unge har ingen indbo- eller ansvarsforsikr… Læs mere