Forening og politik

Skoletjenesten

Skolekontakt - en vigtig opgave

Vil du give skolebørn mulighed for at opleve, hvor maden kommer fra? I så fald kan du være med til at løfte en vigtig opgave. Opgaven er vigtig for landbrugs- og fødevareerhvervet, fordi vi er bedst tjent med at vores omverden – også i fremtiden – har et nuanceret kendskab til vores erhverv.

Skolekontaktarbejdet er dog mindst lige så vigtigt for skolen og for børnene. Det ville være optimalt om alle danske skolebørn, mindst én gang i deres skoletid, kom på besøg på en moderne landbrugsbedrift. Der er brug for flere aktive skolekontaktlandmænd, hvis den vision skal indfries.

Skoletjeneste på Djursland

Djursland Landboforenings koncept - Følg årets gang i dit lokale landbrug - giver skoleelever mulighed for lærerige arrangementer hos vores landmænd i Nord- og Syddjurs Kommune.

Sig til hvis jeres klasse vil ud og høre om landmandens produktion og skabe udeundervisning.
Kontakt Tina Maaberg på tlf.: 2328 3458 og mail: tdm@landboforening.dk, så hjælper jeg med de praktiske ting.

Se artikler om de sidste skolearrangementer her;
Toubroskolen kommer hele vejen rundt om mælkeproduktionen

Hvordan kommer du med?

Er det noget for dig? Eller vil du vide mere før du beslutter dig? Du kan altid henvende dig til Landbrug & Fødevarers skolekontakt; på Axelborg er den bemandet af Ida Binderup (ibi@lf.dk / 3339 4240) og i Skejby af Kristina Froulund Ladekarl (kfla@lf.dk / 3339 4816)

Hvad forpligter du dig til?
At bruge lidt tid på:

1. At dit navn og kontaktinfo er synlig på skole.lf.dk
  2. At tage imod eleverne og vise rundt på bedriften (eller lade ansatte gøre det)
  3. At lytte til eleverne og svare på spørgsmål
  4. At orientere dig på Landrug & Fødevarers skoleportal skole.lf.dk

Eller læs meget mere HER

Landbrug & Fødevarers skolekontaktnetværk består af ca. 650 landmænd, fordelt over hele landet, der er værter for skoleklassers besøg på landbrug. Skolekontakten er også en lang række fødevarevirksomheder, der tager mod besøg af skoleklasser. Derudover udvikler Landbrug & Fødevarer undervisningsmaterialer primært til grundskolen.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Tina Drejer Maaberg

Projektkoordinator