Planteavl

Så blomster - spred glæde

Vi har et tilbud til dig, som gerne vil bidrage til landbrugets omdømme ved at sætte flere farver på dine marker og dermed glæde både insekter, dyr og mennesker i dit område.

Vi tilbyder etablering af blomsterstriber eller et areal med blomsterbrak/bestøverbrak på dine marker. Blomsterbrak/bestøverbrak SKAL indgå i EU-ansøgningen til opfyldelse af 4% brak eller Bioordning. Da disse arealer skal være sået senest 30. april, kræver dette særlig aftale med Kjeld Andreasen.

Selv om blomsterstriber principielt bør indtegnes i årets EU-ansøgning – så viser erfaringen fra 2023, at det også kan gå fint uden indtegning.

Ved valg af blomsterstriber kan du vælge mellem en konventionel eller en økologisk blanding. Striberne bliver sået i 3 meters bredde. (2,5 m blomsterblanding + 0,5 meter honningurt).
Blomsterbrak blandingen kan anvendes til både konventionel og økologisk bedrift.

Jorden skal være pløjet eller harvet. Såarbejdet bliver udført med rotorsåsæt.

Priser (ekskl. moms)
Striber:
Pris pr. 100 m (inkl. frø og såning) konv.: 850 kr./ øko: 950 kr.
Tillægspris pr. begyndt 100 m  konv.: 215 kr./ øko: 265 kr.
Intern flytning på ejendommen over 2 km: 200 kr.

Blomsterbrak:
Pris pr. 1.000 m2: 850 kr.
Tillægspris pr. flg. begyndt 1.000 m2: 265 kr.
(Max 5.000 m2)

Er du ikke medlem af foreningen, opkræves et startgebyr på 500 kr.
Prisark med informationerne om frøblandingerne kan downloades HER.

Bestilling kan foretages på nedenstående formular - eller du kan kontakte Kjeld Andreasen.

Kjeld Andreasen

Forsøgsleder

8791 2056
ka@landboforening.dk