Planteavl

Plante-IT

Planteavlsafdelingen er med helt fremme, når det gælder IT-programmer til professionel styring af din planteavlsbedrift.

Planteavlskonsulenterne benytter programmet Mark Online til udarbejdelse af mark- og gødningsplan mm i henhold til gældende lovgivning. Mark Online programmerne kan også benyttes på smarphones og iPads/tablets. Det er altså i princippet muligt at indtaste f.eks. sprøjtebehandlinger direkte ude i marken.

Farmtracking er en ny serie af programmer til din smartphone. Med Farmtracking Free, som helt gratis kan downloades i Google Play og App Store, kan man på baggrund af data i markplanen modtage notifikationer om relevante regler på sin bedrift. Du kan oprette "hotspots" på din bedrift, som kan ses i Mark Online, så du og din planteavlskonsulent får det perfekte overblik.

KemiTjek er en software som virker på Android samt på iPad og iPhone. Den hjælper dig lynhurtigt til at scanne stregkoden på pesticidemballagen. Resultatet vises med letforståelige grønne, gule, lyserøde og mørkerøde farvekoder. KemiTjek opdateres løbende med oplysninger fra Middeldatabasen.dk, hvilket sikrer, at informationerne altid er ajour med nyeste lovgivning.

Cropsat.dk er et webbaseret computerprogram til håndtering af satellitbilleder, som Seges og NaturErhvervstyrelsen har købt, og det stilles gratis til rådighed for landmænd og konsulenter. Satellitten Sentinel 2A leverer billederne til Cropsat.dk i skarpe 10 x 10 m plot, og de kan herefter bruges til at vurdere om en gødskning skal gradueres i stedet for at tilføres ens over det hele. Mange traktorer og gødningsspredere har i dag den fornødne teknik, så det er muligt at skrue op og ned for gødskningen i forhold til vegetation, jordtype osv.

Er du interesseret i at høre mere om mulighederne for netop dig og din bedrift, så kontakt os.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Kristian Brøsted Pedersen

Planteavlskonsulent