Land, miljø & erhverv

Miljøgodkendelse af husdyrbrug

Ønsker du at starte, udvide eller ændre en husdyrproduktion, så er vi klar til at hjælpe med en afklaring af dine muligheder. Nogle ændringer kan klares ved en anmeldelse, mens andre kræver en egentlig miljøgodkendelse af bedriften.

Vi er i løbende dialog med de lokale kommuner om miljølovgivningen - og vi følger de nyeste afgørelser på miljøområdet - for sikre dig en god og saglig sagsbehandling.

Anmeldelse (husdyrbrug på 3-15 dyreenheder)
Ønsker man at starte en husdyrproduktion mellem 3 og 15 dyreenheder – eller sker der ændringer i den nuværende produktion, skal det anmeldes til kommunen. I anmeldelsen skal der redegøres for overholdelse af en række afstandskrav og hvordan dyrene er placeret i bygningerne. Vi hjælper med at undersøge om alle krav er overholdt.

§10 tilladelse (husdyrbrug på 15-75 dyreenheder)
Når der sker ændringer, etableringer og udvidelser på husdyrbrug under 75 dyreenheder skal der søges en miljøtilladelse til produktionen. Vi hjælper med de nødvendige oplysninger til ansøgningen – og undersøger hvordan staldanlægget ligger placeret i forhold til naboer og ammoniakfølsom natur. Vi kikker også på, om der er udpegninger på markerne, som udløser restriktioner på markdriften, fx nitratklasser, drikkevandsinteresser eller fosforklasser.

§11 eller 12-miljøgodkendelse (husdyrbrug over 75 dyreenheder)
Når der sker ændringer, etableringer og udvidelser på husdyrbrug over 75 dyreenheder skal kommunen give en miljøgodkendelse til produktionen. Vi hjælper med de nødvendige oplysninger til ansøgningen – og afklarer om staldenes placering giver udfordringer i forhold til naboer og sårbar natur – og om der er udpegninger på arealerne, fx nitratklasser, drikkevandsinteresser eller fosforklasser, som kan udløse restriktioner på markdriften.

§16-godkendelse (modtagelse af gylle)
Hvis en bedrift modtager gylle fra en miljøgodkendt husdyrproduktion kan der være krav om en arealgodkendelse af udbringningsarealerne. Vi hjælper med at afklare, om der er miljøudpegninger på markerne, fx fosforklasser, drikkevandsinteresser eller nitratklasser som vil udløse restriktioner på markdriften – og indsender de nødvendige informationer til kommunen.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Rikke Skyum

Chef for Land, miljø & erhverv