Nu kan du søge om korttidstilladelse til vandindvinding

Udgivet d. 12-06-2023 | Sabrina Brohus

Landmænd i Norddjurs Kommune kan nu ansøge om en korttidstilladelse til vandindvinding grundet tørke. Kortidstilladelse kan gives med en varighed op til tre måneder.

Hvis du som landmand i Norddjurs har brug for at ansøge om en korttidstilladelse til vandindvinding på grund af den ekstraordinære tørkesituation, har Norddjurs Kommune brug for en række oplysninger til sagsbehandlingen. Kortidstilladelse kan gives med en varighed op til tre måneder, og hvis den forøgede midlertidige indvinding af grundvand ikke medfører væsentlig påvirkning af miljøet. Du kan desuden forvente, at der vil være en begrænsning på, hvor meget m3 ekstra grundvand per hektar du vil kunne ansøge. Begrænsningen afhænger af dit anlægs placering og grundvandsforekomstens forholdsmæssige sårbarhed.

For at ansøge om korttidstilladelse er der behov for, at du udfylder et ansøgningsskema med nedenstående oplysninger til sagsbehandlingen:

1. Din nuværende tilladte årlige indvindingsmængde og nuværende vandforbrug i 2023
  2. Ansøgt forøgelse af indvindingsmængde, angivet i m3
  3. Antal hektar markareal, der er tilladt at vande fra indvindingsanlægget.
  4. Angivelse af formålet med indvinding med begrundelse for størrelsen af ansøgt øget indvindingsmængde
  5. Angivelse af hvilket indvindingsanlæg eller hvilke indvindingsanlægge, der ønskes anvendt til formålet (DGU nr., adresse, matr. nr.).
  6. Hvilke måneder ønskes der vandet i (fra dato til dato)
  7. Hvis du har nogle øvrige bemærkninger eller relevante oplysninger til ansøgning om kortidstilladelse.

Når oplysningerne til ansøgningsskemaet om kortidstilladelse er udfyldt og indsendt til kommunen, vil du modtage en kvittering på, at Norddjurs Kommune har modtaget din ansøgning, samt en foreløbig vurdering af, om ansøgningen vil kunne blive behandlet ud fra det ansøgte.

Kvitteringen fra Norddjurs Kommune kan anvendes som dokumentation for indsendt ansøgning, i så fald der sker KO-kontrol, hvis den foreløbige vurdering umiddelbart viser, at din ansøgning kan imødekommes

Hent ansøgningsskemaet HER

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Rikke Skyum