Bliver du berørt af etablering af 60 kV elkablet fra Holbæk til Moselund?

Udgivet d. 16-06-2023 | Sabrina Brohus

Netselskabet N1 inviterer den 29. juni til orienterings- og dialogmøde i forbindelse med etableringen af et 60 kV elkabel fra Holbæk til Moselund. Landboforeningen opfordrer alle berørte lodsejere til at komme til mødet, hvor der også vil være repræsentanter fra landboforeningen.

Projektet med etableringen af et 60 kV elkabel fra Holbæk til Moselund er nu så langt fremskredet, at Netselskabet N1 torsdag den 29. juni inviterer til orienterings- og dialogmøde på Ørsted Kro, hvor de vil give en overordnet status på projektet og orientere om, hvordan de har tilrettelagt det videre forløb om opnåelse af lodsejeraftaler og etablering af kabelanlægget.

Formand Hans Gæmelke og Kitte Borup, chef for Jura, har netop haft møde med landinspektøren på projektet, hvor der blandt andet blev drøftet processen om at indgå de nye frivillige aftaler med N1. På mødet lagde Hans Gæmelke og Kitte Borup vægt på, at det er helt afgørende, at processen forløber ordentligt og rimeligt overfor lodsejerne, og at der sikres skattefrihed og anbefaling om rådgivning til lodsejerne.

”Landboforeningen kommer ikke til at bakke om indgåelse af nogen frivillige aftaler, medmindre der blandt andet er sikkerhed for, at erstatningen kan modtages skattefrit af lodsejeren. Det har vi kraftigt gentaget overfor N1, og det har vi fornemmelsen af, at de forstår vigtigheden af. Vi har endnu til gode at se den nye planlagte kabelføring, men forventer at den bliver præsenteret på informationsmødet”, fortæller Hans Gæmelke.

Landboforeningen er ligeledes i dialog med N1 om, at de lodsejere, der tidligere har skrevet under på en frivillig aftale, skal have ret til at indgå nye aftaler – det vil sige ud fra de nye takster i landsaftalen 2023, med sikkerhed for skattefrihed, og med en forbedret og dækkende aftaletekst – hvis lodsejeren ønsker det.

”Landboforeningen vil gerne opfordre alle berørte lodsejere om at deltage i mødet. N1 mener, at de har kontakt til alle lodsejere langs den nye kabelføring, men har du ikke modtaget en invitation på mail, må du gerne kontakte N1”, lyder det fra Hans Gæmelke.

Tidspunkt:  29. juni kl. 19.00 til ca. kl. 21.00
Sted:           Ørsted Kro, Rougsøvej 118, 8950 Ørsted
Tilmelding: Senest 26. juni til Kirsten Sørensen på mail: kis@geopartner.dk eller tlf. 98921600. Venligst anfør navn og antal personer.