Round-Up er ikke længere bare round-up

Udgivet d. 05-03-2024 | Sabrina Brohus

Godkendelse af glyfosat er blevet forlænget med 10 år, men med godkendelsen fulgte der en række nye restriktioner på anvendelse. Derfor er det enormt vigtigt at tjekke etiketterne i kemirummet, inden man kører i marken, lyder det fra planteavlskonsulenten.

Fire generationer af samme produkt. Foto: SEGES

Selvom godkendelsen af glyfosat er blevet forlænget i 10 år, så er brugen af produktet lige så stille blevet skærpet gennem de sidste år. Siden 2017 er reglerne løbende blevet ændret, hvilket har ført til mange etiketteskift. Så selvom godkendelsen af glyfosat er blevet forlænget med 10 år, så er det vigtigt, at man som landmand løbende tjekker sine glyphosat-produkter i forhold til udløbsdato og lovlig anvendelse.

”I dag er round-up ikke længere bare round-up. Det er vigtigt at være opmærksom på, at samme produkt har skiftet etikette og anvendelsesmuligheder op imod fire gange på 2 år. Derfor skal man som landmand en tur i kemirummet og tjekke, om etiket og dato passer til det, som man vil bruge det til”, lyder det fra Christina S. Siegumfeldt, planteavlskonsulent i Djursland Landboforening.

Hun understreger vigtigheden af at få fjernet de ulovlige dunke og bruge produkterne i den rigtige rækkefølge efter dato. Man kan tjekke etiketten i KemiTjek-appen og få klar besked med det samme eller skrive registreringsnummeret ind i Farmtracking

”Vi ser kontrol på Djursland, og der er store gebyrer ved første overtrædelse, derfor kan det på ingen måder svare sig ikke at have styr på kemirummet”.

Flere væsentlige ændringer i Minivådområdeordninge… Læs mere
Stemningsbilleder fra Balle Læs mere