Ny lokal virksomhed laver klimavenlige byggerier i træ til landbruget

Udgivet d. 17-01-2023 | Sabrina Brohus

De har netop fået 2 stjerner på årets Agromek. Den lokale virksomhed Woodconstruction A/S i Hornslet vil gøre landbrugets byggeri mere bæredygtigt og klimavenligt.  Woodconstruction A/S laver byggeløsninger i limtræ og CLT, som er krydslamineret tømmer, også kaldet massivtræ. Massivtræselementerne består af krydslamineret træ i flere vinkelrette lag, der giver træet egenskaber og styrke som stål og beton.

I flere europæiske lande er det almindeligt og udbredt at bygge med CLT, men i Danmark er det stadig nyt at bruge træ i byggeri til landbruget.

”Vi kan se, at CLT er konkurrencedygtigt på egenskaber, totaløkonomi og leveringstid. Desuden er byggeri med CLT klimavenligt i hele dets livscyklus – lige fra produktionsfasen til lagring af CO2 og dets mange genanvendelsesmuligheder”, fortæller Rolf Olsen, salgschef hos Woodconstruction A/S

Woodconstruction A/S har været aktive i Danmark siden sommeren 2022, og virksomheden er netop begyndt at arbejde med de første projekter, som skal bygges i 2023.

Fotos: Woodconstruction A/S

Bedriftsbesøg: LandboUngdom sørger for den grilled… Læs mere