Nu kan du beregne produktaftryk i ESGreenTool

Udgivet d. 05-09-2023 | Af Sabrina Brohus

Brugere af ESGreenTool Climate får nu mulighed for at beregne et produktaftryk for afgrøder på marken på baggrund af egne data fra Mark Online.

Fra den 4 september vil der være to udgaver af ESGreenTool Climate. Climate 1 og Climate 2.

Climate 1 er det nuværende værktøj, som indtil nu har været kendt som ESGreenTool Climate. Her kan brugerne som altid beregne den aktuelle klimabelastning som antal CO2-ækvivalenter for hele bedriften. Der ændres altså ikke ved hverken design eller funktioner.

Climate 2 vil fra den 4. september være tilgængelig for alle brugere, men dog kun relevant for dem, som også har data i Mark Online. I Climate 2 vil brugerne kunne se deres marker og beregne både bedriftsaftrykket for markerne og produktaftrykket for afgrøderne. Det data, der overføres fra Mark Online, er fra 2022 og 2023 og tæller marker, afgrøder, udbytter og gødningstildeling. Der overføres både planlagt og registrerede data.

Der ændres ikke ved abonnementspriserne, og alle abonnenter vil have adgang til både Climate 1 og Climate 2. Hjemmesiderne www.esgreentool.dk og www.landmand.dk vil være opdateret med adgang til begge udgaver.

Har du som bruger både husdyr og planteproduktion, anbefales det, at du fortsætter med at bruge Climate 1 for at have dine data samlet ét sted.

På sigt vil der kun blive tale om ét klimaværktøj.

Hvis du vil vide mere om ESGreen Tool Climate 1 og 2 kan du kontakte SEGES Innovations kundecenter eller din lokale landbrugsrådgiver. Du kan også altid læse mere på esgreentool.dk.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Erik Bendix Jensen

Driftsøkonomikonsulent

8791 2084