Vandreturen er godkendt: ”Ta’ med os på tur”

Udgivet d. 12-05-2021 | Sabrina Brohus

Naturen kan sagtens både summe af liv og bruges til erhverv. Det bliver der fortalt meget mere om, når Deltidsudvalget i Djursland Landboforening inviterer til vandretur i Mols Bjerge den 6. juni 2021.

Tid, tur og terræn. Der er styr på det hele. Christian Thomsen, formand for Deltidsudvalget i Djursland Landboforening, landmand Jørgen Ivar Mikkelsen og projektkoordinator i Djursland Landboforening, Tina Drejer Maaberg, har netop afprøvet ruten til landboforeningens nyeste tiltag – en vandretur i Mols Bjerge, hvor deltagerne både bliver klogere på naturen, landbruget og lokale fødevarer.

”Vandreturen er godkendt, og vi er helt klar. Mols Bjerge er jo et fantastisk sted, som vi gerne vil vise frem. Vi vil rigtig gerne vise en natur frem, som også bliver brugt til erhverv. Derfor har vi lavet denne tur, hvor folk forhåbentlig bliver meget klogere på både biodiversitet og det lokale landbrug”, fortæller Christian Thomsen.

Vandreturen bliver afholdt den 6. juni 2021. På dagen bliver der lavet to identiske vandreture på hver ca. 5 kilometer. Første vandretur er kl. 10.30, og næste vandretur er kl. 13.00. Gruppen bliver vist rundt i Mols Bjerge af blandt andet landmand Jørgen Ivar Mikkelsen, som har skovkvæg gående i bakkerne, og en repræsentant fra Naturstyrelsen, som vil fortælle om biodiversitet og naturpleje. Der bliver rig mulighed for at stille spørgsmål undervejs. Turen afsluttes med en smagsprøve på hjemmedyrket Mols-vin, og Slagter Kruse fra Tved griller pølser, hvor kødet naturligvis kommer fra Jørgen Ivar Mikkelsens kvæg i bjergene.

”Det er første gang, vi forsøger os med et arrangement som dette, og det skal nok blive rigtig godt. Vi vil gerne lave samme koncept andre steder på Djursland, og det håber vi naturligvis, der er opbakning til”, lyder det fra Christian Thomsen.

Tilmeldingen skal ske til Djursland Landboforening på tlf: 8791 2000 eller via www.landboforening.dk/arrangementer, og pladserne bliver fordelt efter først til mølle-princippet. Tilmeldingsfrist senest fredag den 4. juni 2021. Pris: 50 kr. betales på stedet på Mobilepay eller kontant.

Mødestedet bliver på Hestetrailer P-pladsen på Strandkærvej. Kør ind ad Strandkærvej fra Fuglsøvej – kør ad første vej til venstre mod hestetrailer P-pladsen. Husk passende påklædning og fodtøj.

Arrangementet bliver afviklet efter gældende Covid-19 anbefalinger.

Landmand Jørgen Ivar Mikkelsen (tv) og Christian Thomsen, formand for Deltidsudvalget i Djursland Landboforening (th) har afprøvet landboforeningens nyeste tiltag – en vandretur i Mols Bjerge, som finder sted den 6. juni 2021.

Der er ingen tvivl om, at Mols Bjerge har en bjergtagende natur, men hvordan skal den passes? Det kan de nysgerrige finde ud af den 6. juni 2021, hvor Deltidsudvalget i Djursland Landboforening arrangerer vandretur i Mols Bjerge med en meget lokal guide.

Videbegærlige børn på skoleudflugt ud til mælkepro… Læs mere
Ny platform skal føre bælgproducenter og aftager s… Læs mere
Stemningsbilleder fra et bedriftsbesøg Læs mere
Ny arbejdsgruppe vil arbejde for et biogasanlæg på… Læs mere