Vær opmærksom, hvis du modtager brev fra Register for Gødningsregnskab

Udgivet d. 07-05-2021 | Sabrina Brohus

Hvis du modtager et brev fra Register for Gødningsregnskab, som fortæller, at du er afmeldt, er det vigtigt, du svarer på brevet, hvis du er uenig med afgørelsen, fortæller Charlotte L. Udsen, planteavlskonsulent, Djursland Landboforening.

Der er lavet nye regler for tilmelding til Register for Gødningsregnskab, som betyder, at styrelsen i den kommende tid vil sende breve til en række virksomheder, som bliver afmeldt registeret. Afmeldingen vil gælde fra planperiode 2021-2022. Hvis du modtager et brev om, at du ikke længere skal være med i registeret, vil din virksomhed automatisk blive afmeldt.

”Det er vigtigt, at man er opmærksom på, at brevet kan være på vej. Du skal selv vurdere, om du har ret eller pligt til at stå i registeret. Hvis man er uenig med afgørelsen, skal der svares tilbage på brevet. Hvis man er i tvivl, kan man også kontakte sin planteavlskonsulent”, mener Charlotte L. Udsen, planteavlskonsulent, Djursland Landboforening.

De nye kriterier betyder, at alle større virksomheder, med 10 ha landbrugsjord eller mere, pålægges obligatorisk optagelse, mens et antal mindre virksomheder, med under 10 ha og en forholdsvis lav kvælstofnorm og begrænset anvendelse af organisk gødning, vil blive afmeldt.

”Hvis man er afmeldt registeret, skal man ikke længere indberette gødningsregnskab, men det er vigtigt at være opmærksom på, at man så heller ikke længere kan købe gødning uden afgift, og er man vant til at modtage lidt husdyrgødning fra naboen, som er i Register for Gødningsregnskab, så går den heller ikke længere”, forklarer Charlotte L. Udsen.

Det er muligt at registrere sig frivilligt i registeret. Hvis du opfylder betingelserne for at stå registreret frivilligt, kan du tilmelde dig Register for Gødningsregnskab via Tast Selv fra 1. august 2021, når den nye planperiode starter.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Charlotte L. Udsen

Planteavlskonsulent

8791 2044