Syddjurs søger projekter til Naturpuljen i 2020

Udgivet d. 24-03-2020 | Sabrina Brohus

Som en del af et grønt budgetforlig for budget 2019 afsatte Syddjurs byråd 500.000 kr. årligt til en naturpulje, der skal fremme naturprojekter, biodiversitet og klima. I 2019 blev der blandt andet sat penge af til omlægning af et landbrugsområde til naturrig fugtig skov ved Ryomgård og en klimaomlægning af Hornslet Bæk. Naturpuljen er åben for ansøgninger i 2020, og der er frist igen den 2. oktober 2020.

Ved budgetforliget for budget 2019 besluttede byrådet at afsætte 500.000 kr. årligt til en naturpulje. Naturpuljen har til formål at højne biodiversiteten i kommunen samt sætte fokus på at skabe ny natur, forbedre eksisterende natur, fremme sjældne og truede arter, skabe rekreative interesser, tilgodese klima med mere.

Naturpuljen kan søges af både borgere, lodsejere, grundejerforeninger og organisationer, der har arealer i kommunen. I 2019 blev der blandt andet givet 260.000 kr. til omdannelse af et landbrugsareal beliggende i Ryomgård til naturrig fugtig skoveng. Desuden blev der givet 200.000 kr. til en omlægning af Hornslet Bæk, der sikrer mod oversvømmelser og fremmer gydepladser i bækken.

Naturpuljen kan søges to gange årligt. I 2020 var der ansøgningsfrist den 6. marts, men der er endnu en frist den 2. oktober.

Læs mere om at søge naturpuljen HER.

Naturpuljen
Puljen tildeles naturprojekter, hvor følgende kriterier prioriteres ved en ansøgning:

• projektet tilgodeser truede arter
• projektet styrker naturindholdet i særligt værdifulde naturområder
• projektet fremmer biodiversitet, og projektet styrker naturindholdet i skove ved udlæggelse af skov til urørt skov
• projektet tilgodeser f.eks. klimatilpasning, beskyttelse af grundvand, rekreativ udnyttelse og lignende
• projektet bekæmper invasive arter

Ansøgningen skal indeholde: En beskrivelse af projektet, en situationsplan og et budget.
Projekterne udvælges på baggrund af kriterierne.

Sig mig engang, hvad laver I egentligt derude lige… Læs mere
Landbrugsstyrelsen følger årets ansøgningsrunde tæ… Læs mere
Din garanti for gode rabatter Læs mere
Seges søger landmænd med interesse for planteprogr… Læs mere