Sig det med blomster. Bierne og din nabo vil elske det

Udgivet d. 20-01-2020 | Sabrina Brohus

Ønsker du at sætte farver på din bedrift til glæde for både insekter, dyr og dine naboer? Lad Djursland Landboforening stå for etablering af dine blomsterstriber og giv et bidrag til landbrugets omdømme.

I de senere år har naturfremmende tiltag i markfladen, så som blomsterstriber, MFO blomsterbrak og MFO bestøverbrak, vundet frem i popularitet. Alle er de tilsået med frøblandinger, der består helt eller delvist af blomster, og fungerer som en slags ’tankstation’, hvor humlebier, sommerfugle og andre bestøvende insekter kan hente pollen og nektar i sommerperioden.

Har Du lyst til at skabe mere variation i landskabet til glæde for både bier og forbipasserende, kan du lade Djursland Landboforening stå for etableringen af blomsterstriber på dine marker. Du kan vælge mellem en konventionel eller en økologisk blanding, og striberne bliver sået i 3 meters bredde (2 m blomsterblanding + 1 meter honningurt). Det eneste krav er, at jorden skal være pløjet eller harvet og gerne være klar til såning den 1. maj 2020. Såarbejdet bliver udført med rotorsåsæt, som Djursland Landboforening har indkøbt til formålet.

”Vi skal helt sikkert have etableret blomsterstriber -  det ser flot ud. Vi har egentlig været i gang i et par år, men det har ikke rigtigt fungeret for os, så nu vil vi have nogen ud, som har forstand på det. Vi placerer det ved vejen, så både vi og naboerne får noget ud af det”, fortæller landmand Thomas Olesen, formand for Svineproduktionsudvalget, Djursland Landboforening.

Den mest optimale placering er i tilknytning til eksempelvis levende hegn, diger, markskel, grøfter, græsningsarealer eller søer. På denne måde vil tiltagene fungere som en buffer, der beskytter naturarealerne mod påvirkning fra pesticider og gødning. En anden mulighed er at få sået blomsterstriberne langs vejen, så hele lokalsamfundet får glæde af de farvestrålende sommerblomster.

Priser (ekskl. moms):
Pris pr. 100 m (inkl. frø og såning):                800 kr./900 kr. konv./øko
Tillægspris pr. begyndt 100 m:                       200 kr./250 kr. konv./øko.
Intern flytning på ejendommen over 2 km:  200 kr.

Er du ikke medlem af Djursland Landboforening, opkræves et engangsbeløb på 500 kr.
For tilmelding og prisark med informationerne om frøblandingerne - klik HER.

Ønsker du at drøfte mulighederne, er du velkommen til at kontakte Kjeld Andreasen, planteavlsassistent, på tlf. 2939 5389 eller på mail: ka@landboforening.dk

Status på trafiklyset: Ca. 28.600 gule marker er b… Læs mere
Kvægdyrlægerne Djursland flytter ind på landbocent… Læs mere