Seminar for planteavlere!

Udgivet d. 08-01-2019 | Irene Kjær Madsen

Der er lagt op til en spændende eftermiddag og aften, når Planteavlsafdelingen i Djursland Landboforening inviterer til Planteseminar tirsdag den 29. januar! Der sættes i år fokus på rug – en af de mest dyrkningssikre afgrøder, vi har, præcision i marken samt vanding og dræn.

- Planteseminaret i januar måned er efterhånden blevet en mangeårig tradition, og vi ser ofte de samme landmænd deltage år efter år. Det, tror jeg, skyldes, at dagen er en fin kombination af høj faglighed med et tvist af hyggeligt samvær, udtaler chef for planteavl Carsten Kløcher og tilføjer, at man skal være kvik for at få en plads, idet der max er plads til 50 deltagere!

Lokale forsøg og Landsforsøg
Vi starter med at blive opdateret på såvel de lokale forsøg som på Landsforsøgene.

Fokus på Rug – rundt om en dyrkningssikker afgrøde
Vi skal høre lidt om fordele ved evt. at øge arealerne med rug. Hvordan gør vi rug endnu mere dyrkningssikker, og hvordan sikrer vi altid høje afregningspriser?

Mere præcision i marken
Den digitale udvikling betyder, at man i marken med stor præcision kan graduere tildeling af både udsæd, kemi og gødning, således at man kun bruger akkurat det nødvendige. Dette giver både en miljømæssig og en økonomisk gevinst. Vi skal høre om teknikken bag samt om erfaringer fra virkeligheden.

Historien og smagen af Østjylland…
De faglige indtryk skal nu krydres med en lille en… I nærheden af Mols Bjerge ligger det unge vineri Andersen Winery, som siden 2015 har produceret frugtvin efter samme principper som i champagne. Måske bydes der på en lille smagsprøve inden aftensmaden, som leveres af landboforeningens kantine.

For lidt og for meget vand?
2017 og 2018 var modsætningernes år!! Vækstsæsonen 2017 var meget våd, og i frisk erindring har vi sommeren 2018, som var ekstrem tør og varm. Disse år giver anledning til både at snakke vanding og dræning. Var det ikke bare en drøm at kunne vande i 2018? Vi skal høre om boring af ny brønd, etablering af vanding – hvordan gør man? Herefter skal vi se på digitalisering af markdræn. Hvordan gør man?

Store udfordringer i at drive landbrug nord for Limfjorden
Afslutningsvis vil Jens Jungersen, JSJ-agro fortælle om, hvordan man tackler det at drive landbrug nordenfjords.

Dagen starter med kaffe kl. 14.15 og slutter kl. 21.00. Prisen for deltagelse er 850 kr. ex moms inkl. fuld forplejning for aktive medlemmer.  Tilmelding snarest og senest 25. januar på 8791 2000 eller via www.landboforening.dk, hvor programmet kan ses i sin helhed.

Årsmøde for planteavlere Læs mere
Lokal mælkeproducent udvalgt til eliteuddannelse f… Læs mere
Planloven og dens muligheder i det åbne land Læs mere
Plantekongres 2019: Mange vigtige punkter i årets … Læs mere