Se, rør og lugt til landbruget – 62 landmænd søger gæster til Åbent Landbrug

Udgivet d. 26-08-2019 | Sabrina Brohus

Hvad gør danske landmænd for klimaet? Få svaret den 15. september, når 62 landmænd over hele landet tager imod nysgerrige danskere, der gerne vil vide, hvordan danske landmænd kan producere fødevarer i verdensklasse med mindst mulig klimapåvirkning. På Djursland er der mulighed for at besøge hele to gårde.

Brug af ny teknologi til at gøde mere præcist, genanvendelse af dyrenes gødning til at producere biogas og etablering af minivådområder, som renser drænvand for kvælstof og fosfor. Det er blot få eksempler på, hvad danske landmænd allerede gør for klima og natur. Søndag den 15. september har du mulighed for at komme helt tæt på køer, kalve og grise, komme med op i de store landbrugsmaskiner og se, hvad danske landmænd helt konkret gør for at få en endnu mere klimavenlig produktion.

Sidste år brugte 73.300 danskere landet over deres søndag på at se, hvordan et moderne dansk landbrug ser ud. I år er der plads til, at endnu flere danskere selv kan se, hvorfor danske fødevarer er eftertragtede verden over. Alene på Djursland har to gårde valgt at åbne stalddørene.

Velkommen på Heden Jersey

En af de landmænd, der ser frem til at byde nysgerrige danskere indenfor til Åbent Landbrug er Lisbeth og Ib Damgaard Andersen, Lindå Hede 8, Hornslet. På Heden Jersey har de en gård med malkekøer. Parret er 2. generation på gården, som de overtog i 1989. Ib står for det daglige arbejde med dyr og marker sammen med tre ansatte, og Lisbeth er handicaphjælper. I stalden har de 152 malkekøer, som alle er af racen jersey, en lysebrun malkerace. Køerne giver tilsammen 3.200 liter mælk pr. dag med 6,5 % fedt og 4,25% protein. Arla henter mælken og kører den til mejeriet i Brabrand, hvor den bliver til yoghurt eller ost. Til gården hører der 126 hektar jord. Det er næsten det samme som 252 fodboldbaner. På markerne dyrker de majs, græs og korn til enten dyrenes foder eller til salg

Velkommen til Møllerup Gods

På Møllerup Gods, som ligger på Møllerupvej 24, Møllerup i Rønde, bor Anne Sophie og Stig Gamborg, som sammen har fire voksne børn. De overtog Møllerup Gods i 2002 efter Anne Sophies forældre, og har i dag flere ansatte, der beskæftiger sig med landbrug, skovbrug, jagt, hestepension, udlejning af ejendomme og events. De nuværende bygninger er fra 1700-tallet og vedligeholdes løbende. På godset drives 500 hektar jord med rødsvingel, hvede, byg, raps og hamp, som anvendes til fødevarer, isolering og hudplejeprodukter.

Åbent Landbrug er gratis, og der er noget for både børnefamilier, teenagere, pensionister, kødspisere og veganere, når landmænd over hele landet søndag den 15. september åbner dørene fra kl. 10-16.

Allerede nu kan du på www.aabentlandbrug.dk finde information om de gårde, du kan besøge.

Følg også Åbent Landbrug på facebook.com/aabentlandbrug

Åbent Landbrug har været en helt igennem positiv o… Læs mere
Vi glæder os til at vise gården frem Læs mere
Landmænd får optimeret produktionen med ny Miljøgo… Læs mere