Politiker blev præsenteret for minivådområdernes udfordringer

Udgivet d. 04-05-2021 | Sabrina Brohus

Michael Aastrup Jensen (V) var mandag trukket i gummistøvlerne og taget på tur til Ørsted, hvor han mødtes med Djursland Landboforening til en snak om landbrugsforhandlingerne og kollektive virkemidler.

Michael Aastrup Jensen (V) havde mandag inviteret sig selv på besøg til en snak om landbrugsforhandlinger og kollektive virkemidler.  Djursland Landboforening misser sjældent en anledning til at snakke landbrugspolitik, og det var derfor nærliggende at invitere politikeren på besøg hos familien Frandsens minivådområde nær Ørsted. Kristian Frandsen viste rundt og fortalte om tilblivelsen af det 9.600 m2 store minivådområde, der er etableret i 2020 og ligger i tre niveauer i landskabet.

Kristian Frandsen fik mulighed for at fortælle politikeren om de bureaukratiske udfordringer, han har mødt undervejs, ytre sin utilfredshed over Landbrugsstyrelsens lange sagsbehandlingstid, og ikke mindst frustration over Landbrugsstyrelsens seneste udmelding om, at udbetalingerne er blevet udsat, da styrelsen skal bruge al mandskab på minkudbetalingerne.

”Uanset hvilken regering vi har, så skal der være styr på embedsværket. Der skal sættes ressourcer af til håndteringen af de tiltag, som man sætter i gang. Vi er klar til at bidrage. Det er der ingen tvivl om. Men bønder snakker sammen, og hører de, at aftalerne bliver brudt gang på gang på grund af it-problemer i Landbrugsstyrelsen, så trækker de sig”, lød det fra Hans Gæmelke, formand for Djursland Landboforening.

Rikke Skyum, som både er chef for Land, miljø & erhverv i landboforeningen samt oplandskonsulent, gav en grundig gennemgang af minivådområdeordningen og ansøgningsprocessen, hvor Michael Aastrup Jensen fik mulighed for at få stillet opklarende spørgsmål – ikke mindst til Landbrusstyrelsens sagsbehandling.

Forsamlingen fik både set Familien Frandsens minivådområde samt landmand Erik R. Jensens minivådområde, som ligger i nærheden. Over kaffen blev der mulighed for at diskutere landbrugsforhandlingerne og ikke mindst udtagning af lavbundsjord, som også er et af de kollektive virkemidler.

Landboforeningen havde et klart budskab: Kollektive virkemidler er den billigste vej i mål, men Landbrugsstyrelsen skal have flere ressourcer, stort set alle tilskudsordninger hænger i bremsen, og ordningerne skal køre, for at landmændene kan og tør levere på miljøtiltagene.

Michael Aastrup Jensen viste forståelse for de frustrationer, som både landmænd og Djursland Landboforening oplever. Som han efter besøget skrev på sin Facebookside: ”… det går for langsomt med at udbetale støttemidler til allerede etablerede projekter, som eksempelvis minivådområder på Djursland. Danske landmænd har etableret over 500 minivådområder, men det er kun en håndfuld, der har fået alle de penge, som de er berettiget og godkendt til. Sagsbehandlingen syltes af forskellige it-systemer, andre opgaver, bøvl og besvær. Det skal vi simpelthen gøre bedre, for det kan ingen være tjent med”.

Vandreturen er godkendt: ”Ta’ med os på tur” Læs mere
Nu kan der klages over ejendomsvurderingerne fra 2… Læs mere