Pastinakkerne bød følleborgerne på grønt fra fælleshaven

Udgivet d. 14-09-2021 | Sabrina Brohus

Havefællesskabet Pastinakken inviterede i sidste uge følleborgere og andet godtfolk til overdådig høstbuffet og indvielse af havens nye bål- og shelterplads, som er blevet til i samarbejde med Djursland Landboforening og 4h – Fælleshaver.

Sjældent har man set en så overdådig buffet til en høstfest i det fri. Med udsigt til havet, marker og landmand Mikkel Juhl Nielsens køer, som roligt gik og græssede, indviede Havefællesskabet Pastinakken i sidste uge deres nye bål- og shelterplads, som er blevet til i samarbejde med Djursland Landboforening og 4H ”Fælleshaver – Endnu flere 4H Haver”. Midlerne til udvidelsen er bevilget af Nordea-fonden og Friluftsrådet, og pengene har haveforeningen brugt på et stort bålsted, to shelters, et redskabsskur og nyt maskinel til maskinparken.

”Hvor er det bare checket, at køerne også er med i dag”, blev de tilhørende enige om, imens de beundrede den flotte udsigt denne vindstille septemberaften.

Havefællesskabet Pastinakken blev dannet tilbage i 2010 og er i dag drevet af fem familier. På denne festaften, hvor Pastinakkerne havde inviteret interesserede følleborgere og andet godtfolk på smagsprøver fra årets høst, blev der serveret squashkage, bønnesalat, kartoffelsuppe og ukrudstærte -  ja, faktisk næsten en tærte fra alle de høstede grøntsager, haveforeningen har fremtryllet i denne sæson. Pastinakkerne bød velkommen, og efter at alle havde været en tur om buffeten, var det tid til en tur op i selve haven, som de sidste 11 år har holdt til på Røndegård i Følle.

Shelterplads på landmandsjord

Da Havefællesskabet Pastinakken tidligere på året skulle udvide, var det med jord, som er afgivet af landmand Mikkel Juhl Nielsen, som er nabo til fælleshaven. Eftersom han er økolog – og haven ligeledes bliver drevet økologisk, så er Mikkel Juhl Nielsen altid behjælpelig med økologisk møg til haven eller lidt ekstra hestekræfter, hvis det skulle blive nødvendigt. Og netop ideen med at styrke lokalsamfundets viden om landbrug og dyrkning samt at styrke forholdet mellem landmanden og lokalsamfundet er noge,t Djursland Landboforening arbejder rigtig meget med.

”Vi laver flere tiltag, som skal udbrede ”jord til bord konceptet”, og det er begge vores fælleshaver et godt eksempel på. Men et projekt bliver kun rigtig fedt, hvis der står nogle entusiastiske folk bag, og det gør der helt sikkert i begge vores fælleshaver”, fortæller Tina Drejer Maaberg, som er tovholder på fælleshaverne og projektkoordinator i Djursland Landboforening.

Landmand bruger Facebook til at bejle til kommende… Læs mere
Pastinakkerne bød følleborgerne på grønt fra fælle… Læs mere
Webinar: Sådan indarbejder du nye rutiner hos meda… Læs mere
Trafiklyset er åbent: Se, om dine marker er grønne… Læs mere