Nytårshilsen

Udgivet d. 02-01-2019 | Hans Gæmelke/Sabrina Brohus

I min tid som formand for Djursland Landboforening blev 2018 et af de sværeste økonomiske år for landbruget. Tørken og noteringskrisen i svineproduktionen har efterladt rigtig mange landmænd og deres landbrug med dybe økonomiske udfordringer.

Jeg vil gerne sende min store medfølelse afsted til de kollegaer, som lider økonomisk lige nu. De står overfor en vanskelig situation med at skaffe den fornødne likviditet til drift af landbruget frem til kommende høst. Vi fik ganske rigtigt en hjælpepakke, men den er langt fra tilstrækkelig.

Jeg håber og opfordrer de finansielle kilder til at vise velvilje og måske at strække sig lidt længere det kommende år, så de økonomisk ramte landmand atter kan komme tilbage på sporet.

I årets løb har vi haft mange gode og velbesøgte arrangementer i foreningen. Jeg er utrolig taknemlig for den store opbakning, vi som forening oplever, når vi sætter en dato og I tropper op.

I år havde vi et arrangement, som omhandlede sikkerhed i landbruget. Også det arrangement var godt besøgt. Tak for det. Vi skal og må hver eneste dag huske på vigtigheden af vores sikkerhed. Vores branche er desværre statistisk overrepræsenteret, når det drejer sig om arbejdsulykker, herunder de alvorlige arbejdsulykker med døden til følge. Derfor er arbejdssikkerhed et emne, som vi konstant skal have fokus på.

Jeg opfordrer til, at vi alle skal se positivt fremad, og forhåbentligt får vi et godt økonomisk resultat i 2019.

Jeg ønsker alle et Godt Nytår.

Hans Gæmelke

Redaktionen holder sommerferie Læs mere
Ansøgning om tilskud til erhvervsrettet jordfordel… Læs mere
Store arealer med fremavlskorn og –frø synet på Dj… Læs mere