Nyt klimaværktøj og klimauddannelse til alle landmænd

Udgivet d. 22-11-2021 | Af Sabrina Brohus

SEGES, Forenet Kredit og Nykredit lanceret et spritnyt klimaværktøj og en klimauddannelse til alle landmænd, som vil kunne bruges fra foråret 2022.

Alle landbrug skal de kommende år gøre en ekstra indsats for at sikre et lavere klimaaftryk fra landbrugs- og fødevareproduktionen, men kender du klimaaftrykket på din bedrift?

Forenet Kredit og SEGES tilbyder fra foråret 2022, i samarbejde med Nykredit, uddannelse om klimatiltag og et nyt klima-værktøj til alle danske landmænd, som kan beregne det nuværende og fremtidig klimaaftryk på bedriften. I det nye digitalt værktøj, kan landmanden selv kan logge ind og beregne klimaaftrykket fra gården.

Værktøj og uddannelse bliver en realitet på baggrund af en millioninvestering fra Forenet Kredit i samarbejde med Nykredit, og projektet bygger videre på et værktøj, som SEGES og Økologisk Landsforening sammen har udviklet i et promilleprojekt. Forenet Kredit finansierer videreudviklingen af værktøjet, der blandt andet kommer til at omfatte automatisk dataoverførsel samt videreudvikling af modellen til beregning af bedriftens klimaaftryk.

Værktøjet bliver tilgængeligt via seges.dk i første kvartal 2022.

Læs mere HER.

Webinar: Bliv klogere på klimakreditter Læs mere
Det Grønne Museum får bevilliget 11 millioner Læs mere
Alletiders jul for hele familien i december Læs mere