Nye miljøkrav til IE husdyrbrug implementeres i 2021

Udgivet d. 22-12-2020 | Sabrina Brohus

Den 21. februar 2021 gælder kravet om miljøledelse og egenkontrol for alle IE husdyrbrug. Der er forskellige måder at nå i mål med de nye krav, mener Rikke Skyum, chef for Land, miljø & erhverv, som opfordrer til at kontakte landboforeningen, hvis man har brug for rådgivning på området.

Miljøledelse anvendes allerede på mange industrivirksomheder, men det har indtil nu kun været brugt på meget få husdyrbrug. Men fra den 21. februar 2021 gælder kravet om miljøledelse og egenkontrol for alle IE husdyrbrug, og der stilles nye krav til kontrol, miljøsikring, miljøledelse og ikke mindst indberetning og dokumentation til kommunen om, at egenkontrollen har fundet sted.

”Der er forskellige måder at nå i mål med de nye krav. Hvis man ønsker rådgivning, kan man kontakte os og få en individuel snak om, hvad der giver mest mening at gøre på den pågældende bedrift”, forklarer Rikke Skyum, chef for Land, miljø & erhverv, Djursland Landboforening.

Med miljøledelse kortlægges bedriftens miljøpåvirkning, hvorimod man med egenkontrollen skal udarbejde og følge en plan for kontrol, reparation og vedligehold af husdyrbruget og det materiel, der anvendes. Her er formålet at forebygge uheld ved at sikre, at anlægget er i god stand. Derfor skal planen også udarbejdes, så den tilpasses det enkelte husdyrbrug.

Fakta: IE-brug

• Flere end 750 søer
  • Flere end 2000 pladser til slagtesvin
  • Flere end 40.000 pladser til fjerkræ