Minivådområde: Hiv fat i din oplandskonsulent allerede nu

Udgivet d. 14-05-2019 | Sabrina Brohus

Selvom anden ansøgningsrunde for etablering af et minivådområde netop er afsluttet, skal man ikke vente for længe med at kontakte en oplandskonsulent, hvis man ønsker et minivådområde i tredje runde, forklarer Rikke Skyum, som er oplandskonsulent ved Team Midtjylland og chef for Land, miljø & erhverv i Djursland Landboforening.

Anden ansøgning for etablering af et minivådområde er netop afsluttet. Alligevel opfordrer Rikke Skyum, oplandskonsulent ved Team Midtjylland og chef for Land, miljø & erhverv i Djursland Landboforening, at man ikke venter for længe med at opsøge en oplandskonsulent, hvis man overvejer at få etableret et minivådområde, når tredje ansøgningsrunde åbner sandsynligvis i februar 2020.

”Lige nu er der længe til tredje ansøgningsrunde åbner, men vores erfaringer viser, at det tager tid at få placeret et minivådområde korrekt, og de arealer, som er betinget egnet, hvor kommunen skal indover, ligger fristen allerede i efteråret”, forklarer Rikke Skyum.

Et minivådområde kan placeres på drænet lerjord, men det er også muligt på sandjord, men her sal oplandskonsulenten ud og tage forskellige prøver. Derudover skal oplandskonsulenten foretage særlige undersøgelser, hvis drænoplandet består af 50 procent eller mere drænet sand eller lerjord.

Det tager alt sammen tid, og oplandskonsulenterne landet over har oplevet en stigende interesse for etablering af et minivådområde.

”Det betyder bare, at der kan være flere hensyn, der gør, at det tager tid at få ansøgningen igennem. Derfor kan man lige så godt tage fat i oplandskonsulenten med det samme, hvis man er interesseret”, lyder det fra Rikke Skyum.

Få gratis rådgivning

Minivådområderne er kollektive virkemidler. Det betyder, at den kvælstofreducerende effekt tæller for det vandopland, man bor i. Etablering af minivådområder er en del af landbrugspakken og en forudsætning for at fastholde de normaliserede kvælstofkvoter.

Det ideelle projekt er for enden af et hoveddræn inden et vandløb. Drænoplandet skal overvejende være lerjord, og arealerne skal afvande til et vandopland med indsatsbehov. Det ideelle vandopland er 50-100 ha. Her får landmanden en god effekt, og så fylder området ikke for meget.

Allerede inden ansøgningsrunden åbner, kan du få gratis rådgivning af en oplandskonsulent, og man kan få 100 procent i tilskud til etablering af et minivådområde gennem EU-midler.

Du kan få kompensation for det udtagne areal og til vedligehold.

Læs mere om tilskudsordningen på www.oplandskonsulenterne.dk eller kontakt Rikke Skyum, som en af oplandskonsulenterne.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Rikke Skyum

Chef for Land, miljø & erhverv

8791 2045