Miljøstyrelsen efterlyser nye ideer til projekter

Udgivet d. 13-08-2019 | Sabrina Brohus

Kom til møde den 3. og 7. oktober i Partnerskab om præcisionssprøjtning og bidrag med forslag til nye projekter, som Miljøstyrelsen kan medfinansiere i de kommende år.

Der er nu gået godt et år siden, Miljøstyrelsen skød Partnerskab om sprøjte- og præcisionsteknologi i gang. Efter det meget velbesøgte kick-off møde i april 2018 er der afholdt møder for to af partnerskabets fokusgrupper, hvor deltagerne diskuterede en række udfordringer og foreslog en række projektideer. På den baggrund har Miljøstyrelsen i 2018 finansieret 16 projekter om præcisionsteknologier, og i foråret 2019 er en række nye projekter igangsat.

I fortsættelse heraf inviteres alle interesserede parter igen til møder i regi af partnerskabet i oktober måned. Her vil der blive lejlighed til at diskutere, hvordan man i de kommende år kan etablere samarbejder mellem bl.a. virksomheder, forskere, udviklere, rådgivere og jordbrugere. Formålet med disse samarbejder er at komme videre med udvikling, afprøvning og anvendelse af de teknologier, der inden for en kort årrække kan skabe store forandringer i måden at bekæmpe ukrudt, sygdomme og skadedyr på og samtidig give mulighed for besparelser i anvendelsen af pesticider.

Det er målet, at man ved øget brug af både nye og velkendte teknologier kan bidrage til, at pesticider i fremtiden kun udbringes netop når, og netop der, hvor der præcist er behov for dem.

Miljøstyrelsen forventer at medfinansiere en række projekter om præcisionssprøjtning i årene 2020, 2021 og 2022. Der er afsat omkring 2 mio. kr. årligt i perioden, og på baggrund af inspiration fra idémøderne forventes en række projekter at blive udbudt ultimo 2019.

Møderne finder sted den 3. og 7. oktober på to forskellige adresser.

Den 3. oktober hos LMO, Erhvervsbyvej 13, 8700 Horsens.

Mødet er koncentreret om emnerne i fokusgruppe 1 og 2:

Kl. 9.30-12.15: Fokusgr. 1 om øget anvendelse af præcisionsteknologier i praksis

Kl. 13.00-16.00: Fokusgr. 2 om udvikling og validering af teknologier til behovsbestemt sprøjtning

Den 7. oktober i Miljøstyrelsen på Tolderlundsvej 5, 5000 Odense C.

Mødet er koncentreret om emnerne i fokusgruppe 3 og 4:

Kl. 9.30-12.15: Fokusgr. 3 om teknologier i landbrugets og gartneriers rækkeafgrøder

Kl. 13.00-16.00: Fokusgr. 4 om pesticidbesparende tiltag i frugtavl og væksthuse

Ønsker du at deltage i et eller begge møder, kan du tilmelde dig via flg. link:

Vi skal bakke op og vise, at vi kan stå sammen Læs mere
Søges: Lodsejere, som ønsker at bortforpagte braka… Læs mere
Sandra er Årets Elev i HK Østjylland Læs mere