”Løsningen er ikke at få skubbet flere efterafgrøder ned i halsen”

Udgivet d. 07-11-2019 | Sabrina Brohus

Regeringens fremrykning af den målrettede regulering fik en del opmærksomhed i debatten på årets delegeretmøde i Herning.

406 delegerede og en lang række inviterede og tilhørende sad onsdag formiddag klar i Herning Kongrescenter til delegeretmøde. Årets tema er klima og bæredygtighed i landbrugserhvervet, og formand Martin Merrild lagde i sin beretning ikke skjul på, at landbruget er klar til at være en del af løsningen, som blandt andet skal ske ved forskning, innovation og udvikling. Han understregede dog, at reguleringen af klimaet ikke bør ske ved regulering af landbrugets kvælstof, og at der fortsat mangler virkemidler.

”Vi kan ikke klare flere begrænsninger på vores marker”, lød det fra Martin Merrild, som understregede, at løsningen slet ikke er at få skubbet flere efterafgrøder ned i halsen på kort tid. Her refererede han naturligvis til regeringens pludselige fremrykning af den målrettede regulering, som betyder, at landmænd i de målsatte oplande allerede til næste år skal udlægge 380.000 ha efterafgrøder i stedet for de planlagte 255.000 ha. Og netop det emne fyldte på scenen og ikke mindst i den efterfølgende debat.

En hård medfart

Statsministeren, miljøminister Lea Wermelin og Mogens Jensen, minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde, var alle på talerstolen på første dag, hvor de også svarede på spørgsmål fra salen. Og særligt Mogens Jensen måtte stå for skud, når frustrerede landmænd ytrede deres utilfredshed over styrelsens IT-problemer. For som Martin Merrild også kunne fortælle i sin beretning, så viser en ny undersøgelse, at det værste ved at være landmand er kontrol og bureaukrati – her blev der endnu engang henvist til dato-tyranniet omkring høsten, som igen i år gav store udfordringer for flere landmænd.

Debatten kom som altid vidt omkring, men også her fik styrelsen en hård medfart, når der blev talt om minivådområder, der er et kollektivt virkemiddel, som alle har interesse i at få etableret. Her blev der sat spørgsmål til den langsomme sagsbehandling og ikke mindst udfordringerne, når udbetalingerne skal ske.

Bestyrelsen i Djursland Landboforening var naturligvis repræsenteret til delegeretmøde, og formand Hans Gæmelke roser årets beretning fra Martin Merrild.

”Han bakker op, hvor der skal bakkes op, og han skælder ud på de rigtige tidspunkter. Jeg synes, at årets tema er rigtig godt, og vi har virkelig fået luftet mange tanker og ideer i dag”, lyder det fra Hans Gæmelke.

Formanden medgiver, at Landbrugsstyrelsens IT-problemer, og senest sagen om fejlagtig beregning af værdien af betalingsrettigheder, samt fremrykningen af efterafgrøderne, har fyldt meget på årets første dag af delegeretmødet.

”Det er da helt sikkert noget, som vi tager med os i dag. Der skal findes en løsning. Det er ikke mere end en uge siden, at vi fik besked om fremrykningen af efterafgrøderne. Det kan ikke passe, at de skal komme med så kort varsel.  Det er jo helt grotesk”, lyder udmeldingen fra formanden.

Landmand krammer sig til en bedre mælkeydelse Læs mere
Fortællingen om ruinen Helstedgaard Læs mere
Udvalgsformand tilfreds med årets store mødedeltag… Læs mere
Lokalt indslag på årets Landmand & Leder konferenc… Læs mere