Landmænd får mulighed for at vælge mellem flere staldtyper

Udgivet d. 19-05-2020 | Sabrina Brohus

Landbrugsstyrelsen udvider tilskudsmulighederne til nybyggeri af slagtesvinestalde, så bedriften kan blive mere moderne og miljøvenlig. Det betyder, at landmænd også kan søge om tilskud til for eksempel panelstalde.

Slagtesvinestaldsordningen åbnede for ansøgninger den 5. maj 2020 med nyheden om, at endnu flere forskellige stalde kan blive bygget med tilskud fra puljen. Landbrugsstyrelsen har netop udvidet typer af stalde, som landmænd kan søge om tilskud til at bygge. Konkret er der kommet flere slags billigstaldsløsninger med i ordningen.

De gør de, da de blev gjort opmærksom på, at der er langt flere svinebedrifter, der har vist interesse for eksempelvis panelstalde, end da de startede med at arbejde på ordningen.

Oprindeligt kunne man søge, hvis man ønskede at bygge en ”traditionel stald” eller en rundbuestald. Nu er det udvidet, så andre billigstaldsløsninger som panelstalde, ø-stalde og tvillingestalde også kan bygges med tilskud.

En traditionel stald giver den høje standardomkostning, fordi ydervæggene skal være af beton eller mursten. En billigstaldsløsning, såsom en rundbuestald har en lavere standardomkostning, da byggeomkostningerne er lavere.

Ændringen af bekendtgørelsen medfører også, at der sættes en minimumsgrænse på 25 kg på de slagtesvin der befinder sig i stalden og skal opfedes til slagtning. Det skal sikre, at de nye stalde ikke kun bruges til fravænning af smågrise, men reelt bruges til grise helt indtil slagtning.

Ordningen giver tilskud til en bred vifte af miljøteknologier, som skal installeres i eller i tilknytning til de nybyggede stalde. Ansøgerne får dækket 25 procent af standardomkostningen til miljøteknologi, uanset om de investerer i for eksempel gylleforsuring eller en af teknologiløsningerne med luftrensere. Samtidig gives der 25 procent i tilskud til staldbyggeriet.

I alt er der afsat 85 mio. kroner til puljen i år. Landbrugsstyrelsen arbejder på at opdatere Tilskudsguiden med en vejledningsvideo og hyppigt stillede spørgsmål.

Få nu styr på det kemirum – brug app’en Læs mere
Sådan undgår du de hyppigste fejl i økologikontrol… Læs mere
Velkommen til landboforeningens nye projektkoordin… Læs mere
Hun gør det igen og igen: Lisbeth tjener mest på a… Læs mere