Landbrugsstyrelsen følger årets ansøgningsrunde tæt

Udgivet d. 30-03-2020 | Sabrina Brohus

Landbrugsstyrelsen er på grund af COVID-19 klar til at forlænge årets ansøgningsrunde med 14 dage, hvis der bliver behov, men afventer situationen, da det indebærer risiko for forsinkelser senere på året af støtte for seks mia. kroner til de fem største ordninger.

Landbrugsstyrelsen er klar til at forlænge årets ansøgningsrunde med 14 dage, hvis erhvervet vurderer, at det er nødvendigt. Dermed kan landbrugskonsulenter og landmænd få ekstra tid, fordi de kan have svært ved at færdiggøre ansøgningerne på grund af situationen med COVID-19.

Lige nu er fristen den 17. april, men den kan blive forlænget med 14 dage til den 1. maj. Ansøgningsrunden åbnede den 3. februar.

”Allerede nu er der over 20.000, som har sendt en ansøgning ind. Det er meget flot arbejde af konsulenterne, som er udfordret med ansøgningerne hjemmefra. For at hjælpe dem er vi klar til at forlænge ansøgningsperioden på vores store ansøgningsrunde, hvis erhvervet vurderer, at det er nødvendigt. Vi har en god dialog med Landbrug & Fødevarer og har et stort fokus på at sikre de bedste vilkår for konsulenterne i den nuværende situation. Vi tror på, at vi stadig kan fastholde vores udbetalingsmål, som vi har gjort de sidste 10 år, men vi vil være påvirket af den nuværende situation resten af året”, siger direktør i Landbrugsstyrelsen Jette Petersen.

Landbrugsstyrelsen forventer, at minimum 90 procent af ansøgerne stadig vil få udbetalt grundbetaling inden d. 15. december. I alt forventes der, at knap 38.000 landmænd ansøger om støtte fra fem direkte støtteordninger.

I år er 'først-til-mølle' i målrettet regulering afskaffet. Derudover har Landbrugsstyrelsen købt ekstra serverkapacitet.

Få nu styr på det kemirum – brug app’en Læs mere
Sådan undgår du de hyppigste fejl i økologikontrol… Læs mere
Velkommen til landboforeningens nye projektkoordin… Læs mere
Hun gør det igen og igen: Lisbeth tjener mest på a… Læs mere