Landbrug & Fødevarer Østjylland er blevet en realitet

Udgivet d. 07-02-2019 | Rikke Skyum

Dansk Landbrug Midt-Østjylland har skiftet navn til Landbrug & Fødevarer Østjylland. Med navneskiftet følger ønsket om større synlighed og øget politisk samarbejde blandt de fem Østjyske landboforeninger.

Det tidligere DLMØ, Dansk Landbrug Midt-Østjylland har fået nyt navn. Fra januar 2019 hedder fællesforeningen, bestående af fem Østjyske landboforeninger, Landbrug og Fødevarer Østjylland. Med navneskiftet ønsker foreningen at læne sig op af moderselskabet Landbrug & Fødevarer og øge det politiske samarbejde, som kommer alle de østjyske landmænd til gode.

”Når vi står sammen, har vi mulighed for at samle alle vores kompetencer et sted og spare på ressourcerne. På denne måde står vi langt stærkere overfor myndighederne, ” lyder det fra Jens Gammelgaard, som både er formand for Landbrug & Fødevarer Østjylland og Landboforeningen Odder-Skanderborg.

Landboforeningerne understreger, at der ikke er tale om, at det lokale politiske arbejde i de fem foreningers respektive kommuner går tabt, fordi der nu puttes flere kræfter i fællesforeningen.

”Det er vigtigt for os alle, at vi fortsat er synlige i vores lokalområde. Det gælder både overfor vores medlemmer men også myndighederne”, forklarer Jens Gammelgaard.

Sekretariatet flytter til Følle

Det tidligere DLMØ blev stiftet tilbage i 2008. I dag tæller fællesforeningen de fem Østjyske landboforeninger Djursland Landboforening, Landboforeningen Kronjylland, Landboforeningen Odder – Skanderborg, Samsø Landboforening og Østjysk Landboforening.

Jens Gammelgaard forklarer, at ønsket om et øge politisk samarbejde blandt andet kommer af, at det i dag er blevet sværere at drive landbrug med fortsat flere regler og krav fra samfundet.

”Landmanden har allerede en del udfordringer. Vi vil gerne give ham arbejdsro til at drive sin virksomhed”, mener Jens Gammelgaard.

Fællesforeningens ny sekretariatschef hedder Rikke Skyum, chef for Land, miljø & erhverv, Djursland Landboforening. Hun fortsætter med at varetage alle sine opgaver i landboforeningen, og overtager pladsen efter Helge Kjær Sørensen, som selv har ønsket at få færre timer og dermed stoppe arbejdet i bestyrelsen.

”Vi vil gerne takke Helge for det store arbejde, som han har lagt i foreningen i tidens løb. Derudover er vi glade for at kunne byde Rikke velkommen, og vi ser frem til at komme i gang med arbejdet”, lyder det fra Jens Gammelgaard.

Hvem er Landbrug & Fødevarer Østjylland?

Landbrug & Fødevarer Østjylland (Det tidligere DLMØ) blev dannet i maj 2008. Bag fællesforeningen står 5 landboforeninger i det midt- og østjyske:

·         Djursland Landboforening

·         Landboforeningen Kronjylland

·         Landboforeningen Odder - Skanderborg

·         Samsø Landboforening

·         Østjysk Landboforening

Formålet med fællesforeningen er at varetage en række faglige og erhvervspolitiske opgaver i fællesskab vedr. planlægning, miljø, klima EU’s Vandrammedirektiv og Natura 2000.

Yderligere oplysninger

Jens Gammelgaard                                                      Rikke Skyum
Formand for L&F Østjylland                                          Sekretariatschef L&F Østjylland
Mobil 2127 4014                                                         Mobil 2028 0189