Landboforening får medhold på spørgsmål i Skatterådet

Udgivet d. 28-06-2022 | Sabrina Brohus

Djursland Landboforening og Skatteafdelingen, L&F, har fået Skatterådets afgørelse i en netop ført principsag. Landmand kan sælge begge sine stuehuse skattefrit.

Skatteafdelingen i L&F har på vegne af Djursland Landboforening ført en principsag i Skatterådet, hvor der er blevet spurgt til, hvorvidt en landbrugsejendom med to boliger beboet i ejertiden kan sælges skattefrit. Nu har Skatterådet afgivet deres svar, og ja, det kan landmanden godt i dette tilfælde.

”I denne sag har Skatterådet vurderet, at landmanden har opfyldt beboelseskravet for begge stuehuse. Det afgørende har været, at stuehusene har fungeret som stuehuse rent vurderingsmæssigt på beboelsestidspunktet. Derfor kan ejeren sælge begge huse skattefrit”, forklarer Anne-Mette Hougaard, Afdelingsleder Økonomi, Djursland Landboforening.

Hos Djursland Landboforening får man jævnligt lignende henvendelser, når en ejendom skal sælges, og denne afgørelse kommer i fremtiden til at agere vægtstang.

”I denne sag er det jo helt afgørende, at begge boliger har været brugt som – og fungeret som -  stuehus – der er altså ikke tale om en aftægtsbolig. Denne afgørelse kan være relevant for de, som har bygget nyt stuehus, men hvor det gamle stuehus er bevaret på ejendommen”.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Anne-Mette Hougaard, Afdelingsleder Økonomi, Djursland Landboforening på tlf.:  8791 2012 eller på mail: amh@landboforening.dk.

Årets høsttemperatur på Djursland er en anelse lun… Læs mere
Mens vi venter på solen….laver vi noget andet! Læs mere
Stemningsbilleder fra Birkely Læs mere
Flere skønne billeder fra indbakken Læs mere