Ingen regnede med så gode priser

Udgivet d. 23-01-2020 | Sabrina Brohus

Årets formandsberetning hos Svineproduktionsudvalget i Djursland Landboforening bar præg af de gode tider for svineproducenterne lige nu.

Der er positiv stemning blandt svineproducenterne – og det er der grund til. Lige nu er svinenoteringen god, og det bar årets beretning fra Thomas Olesen, formand for Svineproduktionsudvalget i Djursland Landboforening, beretning også præg af. 40 tilhørende var tirsdag aften samlet på landbocentret i Følle til årsmøde for i Svineproduktionsudvalget, og formanden lagde vægt på, at der lige nu var en unik mulighed for at sætte sig selv i en bedre position. Han opfordrede alle til at få lavet de nødvendige investeringer og få trimmet produktionsapparatet, mens tid er. For som han sagde, det kan hurtigt nok vende.

”Vi ved godt, at de gode noteringer er på andres bekostning. Det er den kedelige side af sagen. Lige nu er der svinepest i Asien, og de skal nok komme på fode igen, men det bliver ikke lige nu”, lød det fra Thomas Olesen.

Frygten for svinepest blev til mødet ikke nedtonet. Formanden kunne berette, at pesten nu er kommet så tæt på, at den er konstateret blot 21 km fra den tyske grænse. Det er et spørgsmål om tid, før den entrérer Tyskland, mener formanden.

I maj 2019 var Thomas Olesen med Landbrug & Fødevarer nede for at se det nye vildsvinehegn. Han fortalte om den store indsats for at nedskyde vildsvinene, som har været effektiv, men problemet er ikke løst. På selvsamme tur så han de store vaskehaller ved grænsen, som også er sat i værk for at holde pesten ude.

”Det er et stort og grundigt set-up, og der bliver gjort en god indsats for at holde pesten ude. Men vi skal være meget påpasselige. Jagtrejser til Polen er heller ikke uden risiko. Vi skal blive ved med at passe på. Lige nu høster vi frugten for at holde svinepesten ude. Det skulle vi gerne blive ved med”, understregede formanden.

Holde øje med udenlandske fødevarer

Efter beretningen blev der under debatten ligeledes talt om svinepest. Her blev der sendt en opfordring til de, som har udenlandsk arbejdskraft, om at holde øje med, om medarbejderne har fødevarer med hjemmefra. Samtidig blev der talt om vigtigheden af at få låst sine stalde af, så man undgår udefra kommende gæster, som kunne have en anden agenda eller medbringe sygdomme i stalden.

Rikke Skyum, chef for Land, miljø & erhverv, var også tilstede denne aften. Hun mindede de tilhørende om vigtigheden af, at svineproducenterne ikke kommer i klemme med deres produktionstilladelse nu, hvor det kan svare sig at sende grisene tungere afsted. De, der fortsat kører på de ”gamle tilladelser”, skal vurdere, om de burde få den nye godkendelse, som gør det muligt at have en større produktion alt efter, hvor effektiv man er, fordi man godkender arealet fremfor antallet af dyreenheder.

På valg denne aften var Rasmus Brøgger og Jens Hjort Jensen. De to modtog begge genvalg og blev valgt.

Efter kaffen og kagen skulle der have været et fagligt indlæg med svinekonsulent Ghita Pedersen, men hun blev forhindret i at deltage. Derfor var det svinekonsulenterne Anders Peter Andersen og Søren Andersen fra Velas, der gav gode råd omkring ”Den gode smågris”. Afslutningsvis fortalte driftsøkonomikonsulent i Djursland Landboforening, Carsten Sørensen, om den aktuelle økonomi i svineproduktionen og forventninger til 2020.

Status på trafiklyset: Ca. 28.600 gule marker er b… Læs mere
Kvægdyrlægerne Djursland flytter ind på landbocent… Læs mere