Indholdet af ukendt antal ægtepagter er blevet slettet og kan ikke fremskaffes

Udgivet d. 08-08-2019 | Af Sabrina Brohus

Et ukendt antal kopier af ægtepagter i den gamle Grenå-Ebeltoft retskreds er blevet slettet i forbindelse med digitaliseringen af Tingbogen i 2008. Det betyder, at hvis man ikke selv har en kopi af sin tinglyste ægtepagt liggende i skuffen, kan indholdet af ægtepagten ikke længere ses.

Det var ved lidt af et tilfælde, at Kitte Borup, Chef for Jura, Djursland Landboforening fandt ud af, at et ukendt antal kopier af ægtepagter fra den tidligere Grenå-Ebeltoft retskreds er forsvundet i forbindelse med digitaliseringen i 2008.

”Der er en kunde, som spurgte om jeg kunne finde frem til den ægtepagt, de fik lavet tilbage i 1998. De havde ikke selv en kopi liggende, så jeg kontakter tinglysningen, som vi så ofte gør, for at få tilsendt en kopi af ægtepagten. Tinglysningen kunne dog kun se, at der var tinglyst en ægtepagt, men ikke hvad den gik ud på”, fortæller Kitte Borup.

Kitte Borup kontakter derefter i stedet skifteretten for, om de havde kopien liggende i fysisk form. De kunne imidlertid oplyse, at flere fysiske dokumenter var blevet destrueret i forbindelse med digitaliseringen, og at det ved en fejl var sket inden de blev scannet ind.

”Det betyder, at indholdet af ægtepagter og muligvis andre tinglyste dokumenter fra før 2008 er slettet og ikke længere kan fremskaffes”, lyder det fra Kitte Borup som tilføjer, at det ikke gælder testamenter. De ligger fortsat trygt og godt i fysisk form i notarialarkivet, hvis de er underskrevet ved notar.

Præcis hvor mange slettede dokumenter, der er tale om, ved Kitte Borup ikke. Men begge retter kendte åbenbart til fejlen allerede tilbage i 2008.

Kitte Borup har spurgt, hvor mange ægtepagter der kan være tale om, men har fået at vide, at retten ikke kan gennemføre denne søgning. Retten kontakter heller ikke de berørte borgere, og vil ikke svare på, om man afgiftsfri kan få tinglyst sin ægtepagt igen.

”I det hele taget synes jeg ikke rigtig at retterne påtager sig ansvaret for den opståede situation, der kan være yderst alvorlig. Lige nu kan man gå rundt og tro at man har oprettet særeje, men har man ikke en kopi selv, så kan man i realiteten have fælleseje. Derfor at det vigtigt at man finder ud af, om man har en kopi af sin tinglyste ægtepagt liggende, og hvis man har, bør man sørge for at få den tinglyst igen” udtaler Kitte Borup.

Hvis man ikke har en kopi, skal man have oprettet en ægtepagt igen, og det forudsætter naturligvis at ægtefællerne fortsat er enige om indholdet, understreger Kitte Borup.

På grund af reglerne om sletning af persondata, kan dokumentet typisk heller ikke længere fremfindes hos den advokat eller andre, der har udarbejdet og tinglyst ægtepagten.

Skal der laves en ny ægtepagt, tager det typisk et par timer, hvis parterne ved, hvad der skal stå og er enige, forklarer Kitte Borup, som naturligvis kan hjælpe med både oprettelsen af ny ægtepagt og tinglysningen. Ligeledes opfordrer Kitte Borup til, at man under alle omstændigheder bør se sin ægtepagt igennem med mellemrum.

Ved spørgsmål kontakt Kitte Borup, chef for Jura, Djursland Landboforening på tlf: 4049 8791 eller på mail: kib@juridiskafdeling.dk

Vi skal bakke op og vise, at vi kan stå sammen Læs mere
Søges: Lodsejere, som ønsker at bortforpagte braka… Læs mere
Sandra er Årets Elev i HK Østjylland Læs mere