HNV-kortet opdateres med nye data

Udgivet d. 09-07-2019 | Sabrina Brohus

Fremover trækkes data til opdatering af HNV-kortet 1. december. Det giver mulighed for, at flere aktuelle data kan komme med, når kortet opdateres.

Når du søger om nyt 5-årigt tilsagn om tilskud til Pleje af græs- og naturarealer, kan naturværdien på dit areal være afgørende. Hvis dit areal ligger udenfor et såkaldt ”særligt Natura 2000 område til pleje”, skal HNV-værdien på dit areal være mindst 5. Et areal kan have en HNV-værdi fra 1 til 13, hvor 13 angiver den højeste naturværdi.

Som lodsejer kan man medvirke til at sikre, at HNV-værdien på ens naturarealer er så retvisende som muligt ved bl.a. at få naturindholdet kortlagt og registreret.

Det opdaterede HNV-kort kommer i brug i 2020

Aarhus Universitet opdaterer HNV-kortet en gang om året på baggrund af nyeste tilgængelige data. Det er f.eks. data om visse særlige dyre- og plantearter, om ekstensiv eller økologisk drift og om beskyttet natur.

Disse data trækkes som noget nyt først den 1. december 2019. Data fra Fugle og Natur (fugleognatur.dk) trækkes dog fortsat den 1. september.

Tidligere blev alle data trukket den 1. september. Da ansøgningsfristen til ordningen Pleje af græs- og naturarealer fremover kommer til at ligge senere på året, er der nu mulighed for også at trække data til opdatering af HNV-kortet senere.

Vi vil bruge det opdaterede kort i forbindelse med ansøgninger til ordningen Pleje af græs- og naturarealer i 2020.

Nye data skal være indtastet og kvalitetssikret inden 1. december 2019

HNV-kortet er sammensat af en række forskellige kortlag, som er baseret på data fra forskellige kilder (f.eks. Miljøportalen, fugleognatur.dk, svampeatlas.dk m.fl.).

Kortet bygger både på data indsamlet af offentlige myndigheder og private. For at data kan komme med i dette års opdatering af HNV-kortet, skal de være indtastet og kvalitetssikret senest 30. november 2019. Alt efter hvilken database der trækkes data fra, foretages kvalitetssikringen enten af de offentlige myndigheder eller af frivillige eksperter.

Find yderligere oplysninger om HNV-kortet HER.

Læs mere om regler for tilskud til pleje af græs- og naturarealer HER.

Udvalgsformand tilfreds med årets store mødedeltag… Læs mere
Lokalt indslag på årets Landmand & Leder konferenc… Læs mere
Utilfreds formand: Hvorfor bliver der ikke lyttet … Læs mere
”Løsningen er ikke at få skubbet flere efterafgrød… Læs mere