Håndværkerfradrag: Det handler om de grønne ydelser

Udgivet d. 26-04-2021 | Sabrina Brohus

2021 startede ud med et væsentligt forbedret håndværkerfradrag, men hvad kan vi egentlig bruge det til? ”Budskabet er helt klart. Man skal tænke i de grønne ydelser, hvis man vil gøre brug af det forhøjede fradrag”, forklarer Anne-Mette Hougaard, afdelingsleder Økonomi, Djursland Landboforening.

2021 startede ud med en glædelig nyhed, hvis man havde tænkt sig at benytte sit håndværkerfradrag. Fra 1. januar 2021 kan man få et håndværkerfradrag på 25.000 kr. pr. person pr. år for arbejdsløn til udvalgte energiforbedringer og/eller klimatilpasninger. Ser man på serviceydelser, får man et fradrag på 25.000 kr. pr. person pr. år i 2021, som kunne gå til rengøring, børnepasning eller havearbejde.

Djursland Landboforenings Økonomiafdeling har i år haft flere opkald fra medlemmer, som er forvirrede over de nye regler – for hvad kan de nye fradrag egentlig bruges til?

”Regeringen lægger med håndværkerfradraget vægt på de grønne ydelser. Det vil sige energibesparende og klimavenlige installationer. Der er nu tale om et fradrag på 25.000 kr. pr voksen person i husstanden. Det bliver alligevel til et rigtig godt bidrag, hvis man eksempelvis ønsker sig nye vinduer i huset eller en ny varmepumpe. Hvis man altid har det grønne for øje, så går man ikke helt galt i byen. Ellers kan man tale med sin håndværker, som sikkert også har styr på reglerne”, forklarer Anne-Mette Hougaard, afdelingsleder Økonomi, Djursland Landboforening.

Det gælder kun stuehuset

Håndværkerfradraget er fuldstændig ens for alle, uanset erhverv. Det er blot vigtigt at huske på, at håndværkerfradraget kun gælder på stuehuset eller sommerhuset, hvis der ikke er tale om et udlejningshus.

Anne-Mette Hougaard synes som udgangspunkt, at SKATs hjemmeside og oversigt over fradragsberettigede tiltag er overskuelig.

”Der er naturligvis altid et par ting, som vi undrer os over. Du får eksempelvis fradrag, hvis du maler huset udenfor, men du får ikke fradrag, hvis der males indenfor. Bortset fra de få særlige undtagelser, som man nemt finder på hjemmesiden, så er det lige til at gå til”, mener Anne-Mette Hougaard.

Hun understreger dog som altid vigtigheden af, at man gemmer sine bilag til regnskabsassistenten, og at der på regningen skal stå den samlede arbejdsløn.

”Hvis du vælger at få skiftet vinduer, så er det ikke vinduerne, du får fradrag for, men derimod arbejdslønnen. Derfor er det vigtigt, at arbejdslønnen står på regningen”, fortæller Anne-Mette Hougaard.

Læs mere om håndværkerfradrag (servicefradrag) HER

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Anne-Mette Hougaard, Afdelingsleder Økonomi, Djursland Landboforening på tlf.: 8791 2012/ 2481 6501 eller mail amh@landboforening.dk.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Anne-Mette Hougaard

Afdelingsleder Økonomi

8791 2012