Grønt lys til afholdelse af rottekursus

Udgivet d. 03-01-2019 | Sabrina Brohus

Nomus har fået sin autorisation fra Miljøstyrelsen. Det betyder, at Djursland Landboforening i samarbejde med Nomus afholder kursus i rottebekæmpelse den 6. februar på landbocenteret i Følle. Og der er rift om pladserne.

Året starter med en længe ventet nyhed. Djursland Landboforening afholder i samarbejde med Nomus, som står for undervisningen, den 6. februar fra 08.30 – 16. 30 det 1-dags kursus, som giver landmanden den nødvendige R2-autorisation til bekæmpelse af rotter på egen ejendom. Og der er allerede nu rift om pladserne.

Landboforeningen har tidligere annonceret et kursus, som desværre måtte aflyses, da Miljøstyrelsen i sidste øjeblik valgte at sende hele bekendtgørelsen i høring. Men nu skulle den være god nok. Nomus fik før jul besked fra Miljøstyrelsen om, at nu kunne de gå i gang med kurserne.

Rottekurset er målrettet personer, der ejer en erhvervsejendom, og selv ønsker at bekæmpe rotter med visse bekæmpelsesmidler på denne ejendom og kun på denne ejendom. Det vil sige, at hvis bedriften er et selskab (I/S, A/S, ApS), betragtes ejerne som daglige ledere, og de må ikke bekæmpe med en R2-autorisation. Her henvises stadig til den gratis bekæmpelse fra kommunen, eller man kan indgå kontrakt med et privat bekæmpelsesfirma. Ud over at være ejer af ejendommen er det også et krav at have et gyldigt sprøjtebevis/certifikat.

Kurset er mest orienteret mod landbruget, men også andre personer, der opfylder adgangskravene og har et ønske om at bekæmpe på egen erhvervsejendom kan tage kurset. Selvom man har fået en R2-autorisation, må der kun udlægges rottegift, når der er konstateret rotter. Inden der udlægges rottegift skal det anmeldes til kommunen. Permanent udlægning som forebyggelse mod rotter er ikke tilladt, heller ikke for R2-autoriserede.

Landmanden skal selv finansiere indkøb af gift og fælder og bruge tid ikke alene på bekæmpelse, men også forebyggelse og fejlfinding.

Tilmelding til kurset er senest den 4. februar på tlf. 8791 2000 eller elektronisk på landboforeningens hjemmeside.

Ved spørgsmål eller tilmelding kontakt da gerne: Silke Lorenzen, Konsulent, på tlf. 8791 2042 eller mail: sl@landboforening.dk

Hvad er en R2-autorisation:
R2-autorisationen giver adgang til at indkøbe, opbevare og anvende et begrænset udvalg af bekæmpelsesmidler til bekæmpelse af rotter og mus på egen erhvervsejendom i kommuner, hvor privat bekæmpelse er tilladt. Når man er færdig med bekæmpelsen, skal der indsendes diverse oplysninger om bekæmpelsen til kommunen.

Djursland Landboforening afholder i samarbejde med Nomus længe ventet rottekursus, som giver landmanden den nødvendige R2-autorisation til bekæmpelse af rotter på egen ejendom.  Foto: Privat foto

Årsmøde for planteavlere Læs mere
Lokal mælkeproducent udvalgt til eliteuddannelse f… Læs mere
Planloven og dens muligheder i det åbne land Læs mere