Giv dine børn et ferieminde, de aldrig glemmer. Ta’ på gårdbesøg

Udgivet d. 25-06-2020 | Sabrina Brohus

Djurslandgården er en helt særlig sommerferieaktivitet for hele familien. Hold en gris, klap en ko og oplev et dansk landbrug helt tæt på.

”Spørg mig”, står der på landmandens jakke, når Djurslandgårdens gæster bliver budt indenfor til gårdbesøg. I år kan ferieramte gæster endnu engang få en helt unik ferieoplevelse, når der fem steder på Djursland bliver inviteret på gårdbesøg. Den første gård, som tager imod gæster, er Pilegård nær Grenaa. Det bliver på tirsdag den 30. juni, hvor landmand Thomas Olesen vil vise rundt på sin svinebedrift. På gården er der 450 søer, som man kan se blive fodret. På gården produceres der hvert år 13.500 smågrise og 5000 slagtesvin, og de 230 hektar jord passer Thomas og faderen selv, så der er nok af store maskiner at kigge på. På denne rundvisning er der rig mulighed for at se grise i alle størrelser, og de modige kan endda få lov at holde en.

Find gården

I år deltager der fem gårde, som ligger fordelt på Djursland – to rundvisningsgårde og tre besøgsgårde. Besøgsgårdene, Ellely, Mosegården og Enegård, er alle kvægbedrifter. Disse besøg er for familier med børn i alle aldre, og her tilbydes børneaktiviteter efter en fælles rundvisning. På rundvisningsgårdene, Mejltangegaard og Pilegård, er der guidet rundtur i en moderne svinestald, og dette besøg henvender sig til familier med lidt større børn, som har mod på at lytte og lære.

Djurslandgårdens folder kan findes på udvalgte steder på Djursland, men den kan også hentes som pfd-fil på Djursland Landboforenings hjemmeside. I folderen er en trykt kalender, hvor I kan finde den gård og dato, som passer jer bedst.

Når I besøger en Djurslandgård, vil familien vise rundt og fortælle om deres dagligdag. Her kommer I helt tæt på landmanden, og der er rig mulighed for at få stillet alle sine spørgsmål. Alle rundvisningerne foregår på dansk.

Et gårdbesøg koster 50 kr. pr. person, men børn under 12 år er gratis. I skal senest ringe til gården kl. 21 dagen i forvejen og huske at tage småpenge med til entré – der er dog også mulighed for mobilepay.

Besøgstider:

I folderen finder I de præcise datoer for, hvornår gårdene tager imod besøgende.

Ellely, Glesborg: Kl. 15.30-18.00 – Tlf: 2169 9052

Mosegården, Attrup: Kl. 15.30-18.00 – 5118 7094

Enegård, Balle: Kl. 15.30-18.00 – Tlf: 3058 1903

Mejltangegaard, Hyllested: Kl. 16.00-18.00 – 2211 3954