Få tilskud til herlighedsværdi i 2020

Udgivet d. 07-10-2019 | Sabrina Brohus

Drømmer du om en lille sø eller et vandhul på din ejendom? 2020 starter ud med en ansøgningsrunde til etablering af mindre vådområder. Det er dog vigtigt, at du allerede nu får søgt landzonetilladelse ved kommunen, forklarer Mette Noe Bach, natur- og miljøkonsulent, Djursland Landboforening.

Ønsker du som lodsejer et mindre vådområde, som kan give herlighedsværdi på din ejendom, har du i det nye år mulighed for at søge tilskud til et sådant. Ved vådområder forstås i denne sammenhæng ferske vådområder med permanent vandspejl under normale vejrforhold.

Ansøgningsfristen er ganske vist først 31. januar 2020, men du kan allerede nu forberede dig på, at kommunen skal kontaktes, når der skal søges landzonetilladelse.

”Det er vigtigt, at man har en gældende tilladelse, inden man søger tilskud. Det kan man lige så godt gøre med det samme, så det er bragt i orden”, fortæller Mette Noe Bach, natur- og miljøkonsulent, Djursland Landboforening.

Overordnet vil projekter med høj biologisk værdi blive prioriteret højere end projekter med lav biologisk værdi. Indsendelse af en ansøgning er derfor ikke garanti for et tilskud.

”Der plejer at være en del interesse for denne tilskudsordning, da landmanden ofte synes, det ser pænt ud, og sådan et område kan tiltrække dyreliv”, siger hun.

Vådområdet skal være mindst 600 kvm og lodsejeren kan forvente at få et tilskud på 15.000 kr. pr. projekt. Tilskuddet er ens for samtlige ansøgere i den enkelte ansøgningstermin, og tilskuddet er skattepligtigt.

Ophør af 20-årigt tilsagn

En anden ting, som man i den kommende tid skal være opmærksom på, er ophøret af en del af de 20-årige tilsagn.

”Det betyder, at de lodsejere, som de sidste 20 år har taget et areal ud af landbrugsdrift, nu skal tage stilling til, hvad der så skal ske med arealerne. Det er her vigtigt at sætte sig ind i, hvilke regler der gælder, når tilsagnet ophører”, forklarer Mette Noe Bach.

Det er vigtigt at finde ud af, om arealet er omfatter af Naturbeskyttelsesloven §3, som gør, at arealerne efter udløb fortsat skal beskyttes.

”Hvis man ønsker at genopdyrke jorden som almindelig landbrugsjord, har man i udgangspunktet en 1-årig genopdyrkningsret, men det er vigtigt at være opmærksom på §3 og fredede arter”, forklarer Mette Noe Bach.

Hvis arealet ikke er omfattet af §3, skal det alligevel undersøges, om arealet er beliggende i et Natura 2000 område. Hvis det er tilfældet, skal visse driftsændringer anmeldes til kommunen. Sidst men ikke mindst er der særlige forbehold for genopdyrkning, hvis der har indfundet sig fredede arter på området.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Mette Noe Bach, natur- og miljøkonsulent på tlf: 3031 9934 eller mnb@landboforening.dk

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Mette Noe Bach

Natur- og miljøkonsulent