Få maskinparken serviceret og undgå store skjulte omkostninger

Udgivet d. 19-08-2019 | Sabrina Brohus

Høsten er i fuld gang landet over. For nogen forløber markarbejdet smertefrit, mens den for andre bliver en stressfuld affære grundet maskinnedbrud. Carsten Sørensen, afdelingsleder Driftsøkonomi, Djursland Landboforening, forklarer vigtigheden af, at man løbende vedligeholder sine maskiner og kender sine omkostninger på hver enkelt maskine. ”Der ligger en stor skjult omkostning og truer, hvis en landmand oplever maskinnedbrud midt i høst. Derfor er det vigtigt, man forbereder sig grundigt til høst”.

Høsten er lige nu på sit højeste. Vejret er som altid afgørende for, hvordan og hvor hurtigt årets høst kommer i hus. Derfor er det vigtigt, at maskinparken står klar og fungerer, når vejret tillader det. Carsten Sørensen, afdelingsleder Driftsøkonomi, Djursland Landboforening, mener, at det er værd at overveje, hvordan man i fremtiden ønsker at forberede sig på høsten.

”Det er vigtigt, at maskinerne løbende bliver serviceret, så de står klar og virker, når de skal. Der er naturligvis en omkostning forbundet med servicering af en maskine, men der ligger en stor skjult omkostning og gemmer sig, hvis det er høstvejr, mens man må stå på sidelinien og kigge på en maskine, som ikke virker. Når den endelig bliver repareret, så regner det i 14 dage, og markarbejdet må vente. Det kan betyde høsttab, som man straks kan se på bundlinjen”, lyder det fra Carsten Sørensen.

Han understreger, at der er ingen garanti for nedbrud, selvom man får serviceret sine maskiner, men det minimerer risikoen, giver en bedre maskinøkonomi, og man undgår stress i en tid, hvor landmanden i forvejen er presset.

”Det handler jo om at minimere de samlede udgifter. At få optimeret så man kan få mest muligt udbytte i den sidste ende”, understreger han.

For landmanden er det vigtigt at have kendskab til omkostningerne på hver enkelt maskine. På den måde kan landmanden skabe det rette beslutningsgrundlag, hvis der sker en skade på maskinen, og han skal beslutte, om den skal repareres eller skiftes. En anden mulighed er Operationel leasing. Landmanden betaler et fast beløb hver måned for brugsværdien og undgår at binde likviditet. Alt afhængig af aftalen, bindes kontrakten sammen med en service- og reparationsaftale.

”Nogle landmænd mener, at Operationel leasing er for dyrt, men vi mener bestemt, at denne model kan vinde indpas, da man på den måde kender sin pris. God maskinøkonomi handler om rettidig omhu. Nogen ser hurtigt om maskinen er i stykker, hvor andre venter – måske for længe. Det handler om at passe på sine ting, så der ikke sker større skader”, siger han og fortsætter:

”Det kan måske lyde enkelt, men der er nogen, der glemmer det, fordi der er travlt i høsten eller i dagligdagen generelt. Når høsten er på sit højeste, kan vi ikke regne med, at vi kan få hjælp til reparationer på rekordtid. Ingen ønsker at stå i perfekt høstvejr med en maskine, der ikke kører”.

Åbent Landbrug har været en helt igennem positiv o… Læs mere
Vi glæder os til at vise gården frem Læs mere
Landmænd får optimeret produktionen med ny Miljøgo… Læs mere
Få ny inspiration på Seges-tv Læs mere