Få en unik sommerferieoplevelse med Djurslandgården

Udgivet d. 30-04-2020 | Sabrina Brohus

På Djursland tilbyder fem forskellige landbrug en helt unik sommerferieoplevelse for turister og ferieramte familier. Ta’ på gårdbesøg med Djurslandgården og kom helt tæt på et dansk landbrug.

Klap en kalv, hold en gris og spørg landmanden, hvordan hans hverdag på landet egentlig ser ud. Det bliver der mulighed for, når fem forskellige bedrifter på Djursland åbner stalddørene for turister og ferieramte familier, som ønsker en helt særlig ferieoplevelse. Djurslandgården er netop en fælles betegnelse for en række landbrug på Djursland, som i løbet af sommeren inviterer alle interesserede på gårdbesøg.

I år deltager fem gårde – to rundvisningsgårde og tre besøgsgårde. Besøgsgårdene, Ellely, Mosegården og Enegård, er for familier med børn i alle aldre, og her tilbydes børneaktiviteter efter en fælles rundvisning. På rundvisningsgårdene, Mejltangegaard og Pilegård, er der guidet rundtur i en moderne svinestald, og dette besøg henvender sig til familier med lidt større børn, som har mod på at lytte og lære.

Den første gård, som er klar til at tage imod gæster tirsdag den 30 juni, er Pilegård ved Grenaa. Pilegård er en rundvisningsgård, som drives at Thomas Olesen. På gården er der 450 søer, og det er muligt at se de drægtige søer blive fodret med transponder fodring, som er et maskinelt fodringssystem indenfor landbruget. På Pilegården kan man se grise i alle størrelser, og man får lov at holde dem, hvis man har mod på det. De nysgerrige kan også gå en tur i maskinhuset, hvor er er maskinkræfter for alle pengene.

Find den dato der passer Jer

Djurslandgårdens folder bliver i disse dage sendt ud til udvalgte steder på Djursland, men I kan også læse mere om DjurslandGården HER og downloade folderes som pdf på HER. I folderen er en trykt kalender, hvor I kan finde den gård og dato, som passer jer bedst.

Når I besøger en Djurslandgård, vil familien vise rundt og fortælle om deres dagligdag. Her kommer I helt tæt på landmanden, og der er rig mulighed for at få stillet alle sine spørgsmål. Alle rundvisningerne foregår på dansk.

Et gårdbesøg koster 50 kr. pr. person, men børn under 12 år er gratis. I skal senest ringe til gården kl. 21 dagen i forvejen og huske at tage småpenge med til entré – der er også mulighed for mobilepay.

Besøgstider:

ELLELY, Fjellerup Mark v. Glesborg - tlf. 2169 9052 - Kl. 15.30 - 18.00

MOSEGÅRDEN, Attrup v. Ryomgård - tlf. 5118 7094 - Kl. 15.30 - 18.00

ENEGÅRD, Balle – tlf. 3058 1903 - Kl. 15.30 - 18.00

MEJLTANGEGAARD, Hyllested - tlf. 2211 3954 - Kl. 16.00 - 18.00

PILEGÅRD, Karlby v. Grenaa - tlf. 2128 0238 - Kl. 16.00 - 18.00

Ved spørgsmål kontakt da gerne: Sabrina Brohus, journalist, på tlf. 2274 8375 eller mail: sb@landboforening.dk

Få nu styr på det kemirum – brug app’en Læs mere
Sådan undgår du de hyppigste fejl i økologikontrol… Læs mere
Velkommen til landboforeningens nye projektkoordin… Læs mere
Hun gør det igen og igen: Lisbeth tjener mest på a… Læs mere
Krav om autorisation ved køb af pesticider træder … Læs mere