Et skridt nærmere et biogasanlæg på Djursland

Udgivet d. 07-07-2021 | Sabrina Brohus

Der var fuld hus på landbocenteret til mandagens orienteringsmøde for mulige leverandører og aftagere til et biogasanlæg på Djursland. Arbejdsgruppen vil nu indsamle tilkendegivelser fra interesserede landmænd for at komme et skridt nærmere et biogasanlæg på Djursland.

Mandag aften var der på landbocenteret endnu et informationsmøde for mulige leverandører og aftagere til et biogasanlæg på Djursland. Formålet med mødet var at finde ud af, om der er et behov og et ønske om et biogasanlæg på Djursland og få indsamlet tilkendegivelser.

På mødet kom planteavlschef Carsten Kløcher med et kort indlæg omkring afgasset biomasse i gødningsregnskabet og de erfaringer, man har gjort sig på kontoret i Følle, inden Peter Høj, som er en del af foreningen Landbrugets Biomasseleverandører, delte ud af sin viden omkring forhandling af kontraktvilkår og dannelsen af en leverandørforening.

Spørgsmålene fra salen til Peter Høj var mange – særligt omkring oprettelsen af en leverandørforening, finansiering af denne, og hvordan man bedst muligt griber interessen fra Nature Energy an.

Der var blandt de fremmødte en meget positiv stemning omkring det nye biogasprojekt, og under kaffen blev der delt sedler rundt, hvor man kunne tilkendegive sin interessen for at være leverandør til et biogasanlæg, hvilket mange valgte at gøre. Flere af de, som var forhindret i at komme til mødet, havde på forhånd givet deres tilkendegivelser til arbejdsgruppen.

”Vi skal stå sammen omkring dette, og jeg tror ikke, det bliver et problem at få opbakning til projektet, men vi skal sprede budskabet, så vi får alle med”, lød det fra Mogens Hjort Jensen, som sidder med i arbejdsgruppen.

I den kommende tid vil Djursland Landboforening være behjælpelig med at kontakte de landmænd, som ikke var tilstede på mødet for at høre, om også de kunne være interesseret i at være en del af et nyt biogasanlæg på Djursland.

Redaktionen holder sommerferie Læs mere
Landboforeningen er klar med et kort over årets bl… Læs mere
Et skridt nærmere et biogasanlæg på Djursland Læs mere
Hans Gæmelke fylder 60 år: At være formand er det … Læs mere