Djurslandgårdene er klar til at modtage sommerferiegæster

Udgivet d. 15-05-2019 | Sabrina Brohus

Ta’ børnene med på gårdbesøg i sommerferien. Djurslandgårdene slår stalddørene op for en lidt anderledes sommerferieaktivitet for turister og ferieramte familier.

Djurslandgården er en fælles betegnelse for en række landbrug på Djursland, som i løbet af sommeren inviterer alle interesserede på gårdbesøg. Den første gård, som er klar til at tage imod gæster tirsdag den 2. juli, er Ellely. Ellely er en besøgsgård, som drives af Birthe og Peter Koch. Bedriften er et rigtigt familielandbrug, hvor Peter står for driften af gården, som har knap 135 jersey-køer plus kvier og kalve. Til gården hører der 95 ha, hvor der dyrkes majs og græs. Birthe er køkkenleder på en efterskole i nærheden, og parrets fire børn hjælper til med det daglige arbejde.

Find gården

I år deltager de fire gårde, som ligger fordelt på Djursland – to rundvisninsgårde og to besøgsgårde. Besøgsgårdene, Ellely og Mosegården, er for familier med børn i alle aldre, og her tilbydes børneaktiviteter efter en fælles rundvisning. På rundvisningsgårdene, Mejltangegaard og Pilegård, er der guidet rundtur i en moderne svinestald, og dette besøg henvender sig til familier med lidt større børn, som har mod på at lytte og lære.

Djurslandgårdens folder kan findes på udvalgte steder på Djursland, men den kan også hentes som pdf HER. I folderen er en trykt kalender, hvor I kan finde den gård og dato, som passer jer bedst. Alle datoer kan også findes på under arrangementer HER

Når I besøger en Djurslandgård, vil familien vise rundt og fortælle om deres dagligdag. Her kommer I helt tæt på landmanden, og der er rig mulighed for at få stillet alle sine spørgsmål. Alle rundvisningerne foregår på dansk.

Et gårdbesøg koster 50 kr. pr. person, men børn under 12 år er gratis. I skal senest ringe til gården kl. 21 dagen i forvejen og huske at tage småpenge med til entré.

Besøgstider:

I folderen finder i de præcise datoer for, hvornår gårdene tager imod besøgende.

Ellely: Kl. 15.30-18.00
Mosegården: Kl. 15.30-18.00
Mejltangegaard: Kl. 16.00-18.00
Pilegård: Kl. 16.00 – 18.00