Djurslandgården er ferieaktiviteten for hele familien

Udgivet d. 18-05-2021 | Sabrina Brohus

Nu kan ferieramte familier og turister på Djursland få lov at se et dansk landbrug helt tæt på. Find den dato som passer jer bedst i Djurslandgårdens nye folder, som findes på udvalgte steder på Djursland eller på landboforeningens hjemmeside.

Et gårdbesøg koster 50 kr. pr. person, men børn under 12 år er gratis. I skal senest ringe til gården kl. 21 dagen i forvejen og huske at tage småpenge med til entré – der er dog også mulighed for mobilepay.

Sidste år slog Djurslandgårdene endnu engang besøgsrekord, og der er ingen tvivl om, at der igen i år bliver rift om pladserne på besøgsgårdene. Djurslandgården er en årligt tilbagevendende sommerferieaktivitet for hele familien og dækker over fem forskellige landbrug på Djursland, som gerne vil vise deres landbrug frem. Den første gård, som tager imod gæster, er Pilegård nær Grenaa. Det bliver tirsdag den 6. juli, hvor landmand Thomas Olesen vil vise rundt på sin svinebedrift. På gården er der 450 søer, som man kan se blive fodret. På gården produceres der hvert år 14.000 smågrise og  slagtesvin om året, og de 230 hektar jord passer Thomas og faderen selv, så der er nok af store maskiner at kigge på. På denne rundvisning er der rig mulighed for at se grise i alle størrelser, og de modige kan endda få lov at holde en af de helt små.

Find gården og den perfekte dag

De fem besøgsgårde er alle beskrevet i årets nye folder, som man finder på Djursland Landboforenings hjemmeside eller på udvalgte steder på Djursland. I folderen er en trykt kalender, hvor I kan finde den gård og dato, som passer jer bedst.

Der findes to rundvisningsgårde og tre besøgsgårde. Besøgsgårdene, Ellely, Mosegården og Enegård, er alle kvægbedrifter. Disse besøg er for familier med børn i alle aldre, og her tilbydes børneaktiviteter efter en fælles rundvisning. På rundvisningsgårdene, Mejltangegaard og Pilegård, er der guidet rundtur i en moderne svinestald, og dette besøg henvender sig til familier med lidt større børn, som har mod på at lytte og lære.

Når I besøger en Djurslandgård, vil familien vise rundt og fortælle om deres dagligdag. Her kommer I helt tæt på landmanden, og der er rig mulighed for at få stillet alle sine spørgsmål. Alle rundvisningerne foregår på dansk.

21.00 dagen i forvejen og huske at tage småpenge med til entré – der er også mulighed for mobilepay.

Fakta: Besøgstider

I Djurslandgårdens folder finder i de præcise datoer for, hvornår gårdene tager imod besøgende.

Ellely, Glesborg: Kl. 15.30-18.00 – Tlf: 2169 9052
Mosegården, Attrup: Kl. 15.30-18.00 – Tlf: 5118 7094
Enegård, Balle: Kl. 15.30-18.00 – Tlf: 3058 1903
Mejltangegaard, Hyllested: Kl. 16.00-18.00 – Tlf: 2211 3954